Perjanjian ASEAN Mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
 
==Sejarah==
Perjanjian itu adalah reaksi kepada krisis [[alam sekitar]] yang melanda [[Asia Tenggara]] pada lewat 1990-an. Krisis ini terutamanya disebabkan oleh pembukaan tanah untuk kegunaan pertanian melalui pembakaran terbuka di pulau [[Sumatera]], [[Indonesia]]. Imej satelit mengesahkan kehadiran kawasan panas di seluruh [[Kalimantan]]/[[Borneo]], [[Sumatera]], [[Semenanjung Malaysia]] dan beberapa tempat lain, dengan anggaran 45,000 kilometer persegi hutan dan tanah dibakar. <ref>Global Fire Monitoring Center. [http://www.fire.uni-freiburg.de/iffn/country/id/id_32.htm The 1997-98 Air Pollution Episode in Southeast Asia Generated by Vegetation Fires in Indonesia]. Extracted 7 February 2014</ref> [[Malaysia]], [[Singapura]] dan sehingga ke tahap tertentu, [[Thailand]] dan [[Brunei]] telah begitu teruk terjejas.
 
Jerebu adalah hampir berlaku setiap tahun di beberapa negara-negara [[ASEAN]]. tahap berbahaya jerebu biasanya bertepatan dengan musim [[kemarau]]<ref>Jakarta Globe. [http://www.thejakartaglobe.com/news/riau-haze-back-again-as-dry-season-sets-in/ The 1997-98 Riau Haze Back Again as Dry Season Sets In]. Extracted 7 February 2014</ref> dari bulan Jun hingga September apabila [[monsun]] barat daya sedang berlaku. angin monsun barat daya beralih jerebu dari Sumatera, Indonesia ke arah Semenanjung Malaysia dan Singapura, kadang-kadang mewujudkan [[jerebu]] tebal yang boleh bertahan selama beberapa minggu.
 
===Sejarah perundingan===
Perjanjian ini telah ditubuhkan pada tahun 2002, walaupun mempunyai beberapa asas dalam perjanjian 1990 dibuat di kalangan Menteri-menteri Alam Sekitar ASEAN yang dipanggil untuk usaha yang membawa kepada pengharmonian pencegahan pencemaran dan pengurangan amalan yang merentasi sempadan.<ref name="auto">ASEAN Haze Action Online. [http://haze.asean.org/?wpfb_dl=32 (p.1) Agreement Text]. Extracted 7 February 2014</ref>
 
Perjanjian itu juga bersandarkan kepada Rancangan Kerjasama ASEAN 1995 mengenai Pencemaran Rentas Sempadan dan Pelan Tindakan Jerebu Serantau 1997.<ref name="auto"/> Perjanjian ini adalah satu percubaan untuk membawa pelan tindakan ke dalam fungsi.
 
==Pihak-pihak persetujuan==