Seni tekat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 15:
==Peralatan Tekatan==
 
#* '''Pemidang Kayu'''
:digunakan untuk meregang kain dasar bagi memudahkan sulaman di samping mengelakkan kedutan atau lipatan. Ukuran pemidang bergantung pada lebar kain dasar atau jenis barang yang hendak dihasilkan.
#* '''Cuban[laola]'''
:ialah jarum besar untuk melilit [[benang]] [[emas]] atau [[perak]].
#* '''Benang'''
:digunakan untuk menekat. Biasanya benang emas, benang perak, benang putih atau benag kapas dan benag pelbagai warna. Benang yang digunakan ini adalah sama dengan benaang untuk membuat songket. Benang emas dan perak digunakan sebagai benang hiasan manakala benang putih digunakan untuk mengetatkan kedudukan tekat emas pada mempulur. Benang petih tidak kelihatan pada permukaan kain.
#* '''Irasan atau Kain Dasar'''
:kain yang sesuai untuk membuat kain dasar ialah yang berwarna terang. Kain baldu berwarna merah dan biru paling banyak digunakan oleh para penekat di sampin warna merah tua, merah pulasan, biru tua, ungu, hijau dan hitam. Kain baldu ini dilapisi dengan sehelai kain kapas putih yang berfungsi untuk mengukuh dan mengemaskan sulaman benang.
#* '''Mempulur'''
:digunakan sebagai bentuk atau struktur utama. Mempulur dibuat daripada [[rotan]] sega, kertas tebal dan gam.
 
==Tokoh Tekat Malaysia==
TOKOH TEKAT
1.* Ahdijah bt.binti Hasim
 
Ahdijah b. Hasim adalah seorang tokoh kraftangan tekat yang telah dipilih oleh Perbadanan Kraftangan Malaysia. Beliau juga dilantik sebagai Adiguru kerana kepakaran dalam bidang tekat. Beliau mula belajar menekat daripada Ibunya bernama Anatishaah bt.binti Bilai Din juga seorang tokoh tekat di [[Kuala Kangsar]], Perak. Beliau juga banyak menerima tempahan tekat antaranya ialah daripada [[Sultan Perak]], [[Sultan Johor]], [[Sultan Selangor]] dan Baju penabalanpertabalan [[Yang diPertuan Agong Malaysia|Yang Di Pertuan Agong]].
1. Ahdijah bt. Hasim
 
2.* Hajah Azizah bt.binti Mohd Yusof
Ahdijah b. Hasim adalah seorang tokoh kraftangan tekat yang telah dipilih oleh Perbadanan Kraftangan Malaysia. Beliau juga dilantik sebagai Adiguru kerana kepakaran dalam bidang tekat. Beliau mula belajar menekat daripada Ibunya bernama Anatishaah bt. Bilai Din juga seorang tokoh tekat di Kuala Kangsar, Perak. Beliau juga banyak menerima tempahan tekat antaranya ialah daripada Sultan Perak, Sultan Johor, Sultan Selangor dan Baju penabalan Yang Di Pertuan Agong.
 
Hajah Azizah berasal dari Kg. Panang Changkat, [[Bukit Chandan|Bukit Candan]], [[Kuala Kangsar]], Perak. Kemahiran menekat adalah di warisi dari ibu dan warisan keluarga sejak turun temurun. Sekarang beliau menumpukan sepenuh masa dalam perusahaan menekat. Sebelum ini beliau adalah seorang jurulatih di Perbadanan Kraftangan Cawangan Perak. Beliau pernah mewakili negara ke Jepun, Arab saudi dan Brunei untuk membuat demontrasi
2. Hajah Azizah bt. Mohd Yusof
 
Hajah Azizah berasal dari Kg. Panang Changkat, Bukit Candan, Kuala Kangsar Perak. Kemahiran menekat adalah di warisi dari ibu dan warisan keluarga sejak turun temurun. Sekarang beliau menumpukan sepenuh masa dalam perusahaan menekat. Sebelum ini beliau adalah seorang jurulatih di Perbadanan Kraftangan Cawangan Perak. Beliau pernah mewakili negara ke Jepun, Arab saudi dan Brunei untuk membuat demontrasi
 
==Jenis-Jenis Tekat==