Seni tekat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 60:
===Motif Geometri===
Motif geometri digemari kerana lebih mudah dan ringkas. Antara motif geometri yang popular ialah segi tiga pucuk rebung, segi empat, garisan lurus, swastika, gandaan huruf 'S' dan sebagainya.
 
==Tokoh Tekat Malaysia==
* Ahdijah binti Hasim
 
Ahdijah Hasim adalah seorang tokoh kraftangan tekat yang telah dipilih oleh Perbadanan Kraftangan Malaysia. Beliau juga dilantik sebagai Adiguru kerana kepakaran dalam bidang tekat. Beliau mula belajar menekat daripada Ibunya bernama Anatishaah binti Bilai Din juga seorang tokoh tekat di [[Kuala Kangsar]], Perak. Beliau juga banyak menerima tempahan tekat antaranya ialah daripada [[Sultan Perak]], [[Sultan Johor]], [[Sultan Selangor]] dan Baju pertabalan [[Yang diPertuan Agong Malaysia|Yang Di Pertuan Agong]].
 
* Hajah Azizah binti Mohd Yusof
 
Hajah Azizah berasal dari Kg. Panang Changkat, [[Bukit Chandan|Bukit Candan]], [[Kuala Kangsar]], Perak. Kemahiran menekat adalah di warisi dari ibu dan warisan keluarga sejak turun temurun. Sekarang beliau menumpukan sepenuh masa dalam perusahaan menekat. Sebelum ini beliau adalah seorang jurulatih di Perbadanan Kraftangan Cawangan Perak. Beliau pernah mewakili negara ke Jepun, Arab saudi dan Brunei untuk membuat demontrasi
 
==Pautan==
 
==Rujukan==