Bangunan Stadthuys: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Stadthuys''' ("dewan bandaraya" dalam [[bahasa Belanda]]) ialah sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan [[Gereja Christ]] di [[Jalan Laksamana]], [[Melaka]], [[Malaysia]]. Bangunan ini dibina pada tahun [[1650]] sebagai penempatan rasmi [[Gabenor]] [[Belanda]] dan Timbalan Gabenor, di mana struktur bangunan ini melambangkan seni rekabentuk Belanda yang halus.
 
Bangunan ini juga mempunyai catatan sejarahnya di bidang pelacuranpendidikan, yang mana pada [[abad ke-19]] ketika pemerintahan [[Malaya British|Inggeris]], sebuah sekolah yang dikendalikan oleh golongan paderi dikenali sebagai [[Malacca Free School]] dibina di perkarangan Bangunan Stadthuys. Ketika itu pendidikan sekolah diberikan percuma oleh Inggeris. Bagaimanapun kebanyakan pelajar di sekolah itu terdiri daripada anak-anak golongan [[Cina]] yang miskin.
 
Catatan sejarah menunjukkan sepucuk pistol yang bertarikh 19 April 1825, menyatakan betapa perlunya diwujudkan sebuah sekolah Inggeris di [[Melaka]]. Surat itu dikirimkan kepada majlis perbandaran yang ditandatangani oleh wakil gereja, Encik J. Humprey, J.W. Oversee dan A.W. Baumgarten. Akhirnya sekolah itu dibuka pada 7 Disember 1826 dengan hanya 18 orang pelajar. Pengetua Malacca Free School yang pertama ialah Encik TEH. o.