Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 9:
 
==Susun atur dan kemudahan==
Kompleks, yang terdiri daripada struktur tunggal yang besar dirancang dalam reka bentuk yang berbentuk U dengan sayap kiri dan kanan, dan mempunyai sejumlah enam peringkat atas tanah, yang mana lima dari bawah setiap mengandungi koleksi makamah bernombor. Makamah terletak di kedua-dua sayap bangunan, manakala pendaftar, pendaftaran dan mengisi kaunter terletak dekat dengan pusat bangunan. Dalam semua, kompleks ini mengandungi 30 bilik mahkamah bagi Mahkamah Tinggi, 21 bagi Mahkamah Sesyen dan 26 bagi Mahkamah Majistret. pejabat pentadbiran dan surau untuk lelaki dan wanita terletak di tingkat 6, tingkat atas kompleks. Kompleks ini disebut-sebut sebagai mahkamah yang kedua terbesar di dunia, walaupun ia mendakwa untuk menjadi yang terbesar di dunia sebelum ini.
 
Kompleks ini adalah tambahan bertujuan untuk mengandungi sebuah perpustakaan, pusat perniagaan, akses terowong ke bilik untuk tertuduh memegang, serta televisyen selama empat bilik mahkamah untuk perbicaraan mahkamah udara. kamera litar tertutup dan sambungan internet wayarles juga akan disediakan di dalam kawasan di kompleks itu. kemudahan E-Court yang membolehkan prosedur mahkamah untuk dilakukan melalui Internet juga telah dirancang. Bangunan, yang terletak di kawasan 12 hektar tanah, dikelilingi oleh landskap dengan kawasan rehat dan taman mini untuk orang ramai.
 
500 ruang letak kereta untuk orang ramai, 300 ruang untuk kakitangan mahkamah dan 200 ruang bagi hakim dan majistret juga telah disediakan di Kompleks Kuala Lumpur Mahkamah. Tempat letak kereta merupakan satu kecelakaan besar bagi orang ramai kerana mereka diperuntukkan hanya 500 tempat letak kereta yang perlu dikongsi dengan peguam. Dalam menyelesaikan masalah ini, beberapa langkah yang telah diambil termasuk memperuntukkan kawasan yang ditetapkan khas untuk peguam untuk meletakkan kenderaan mereka, semua menyebut di hadapan Mahkamah Sesyen atau Hakim Majistret yang dijadualkan semula untuk didengar pada sebelah petang jam 2.00 petang (MST) (pada hari Jumaat, 02:45) [http://www.klbar.org.my/dir/MP/notice2members.pdf] dan juga melaksanakan perkhidmatan ulang-alik ke kompleks mahkamah baru [http://www.klbar.org.my/dir/MP/shuttleservice.pdf].
 
==Senibina==