Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 21:
 
==Masalah teknikal==
Dalam masa beberapa bulan selepas permulaan operasinya, kompleks mahkamah mengalami satu siri kesilapan dan kegagalan teknikal, meningkatkan soalan kebolehpercayaan bangunan dan pihak-pihak yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu, yang hanya baru-baru ini dibuka.
 
Masalah dilaporkan telah bermula walaupun sebelum penghunian, bermula April:
 
* Retak berukuran sekurang-kurangnya 3m panjang dilaporkan pada awal April.
* Pada 30 April 2007, hanya lebih seminggu selepas penghunian, dua (empat kaki oleh empat kaki) panel siling dan downlight yang runtuh di sebuah bilik Mahkamah Sivil pada jam 10.30 pagi. Tiada kecederaan dilaporkan.
* Kurang daripada seminggu selepas panel siling runtuh, retak berukuran sekurang-kurangnya 3m panjang mula muncul di luar Mahkamah Majistret 4. retak telah sejak ditampal.
* Pada 7 Mei 2007, penghawa dingin di dalam bilik Mahkamah Tinggi berfungsi.
* Pada 23 Mei 2007, kafeteria kompleks itu telah mengalami banjir bermula 9:15 akibat tukup hujung paip pecah dari perkhidmatan bilik. Air yang mengalir terjejas tiga suku daripada kafeteria, dan mencapai kedalaman 7 cm. bekalan air dipotong 15-25 minit kemudian, dan tiga jam kerja-kerja pembersihan yang diperlukan untuk kembali seperti sediakala. Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya Selvanayagam P. Nagalingam disebabkan kesalahan untuk tukang paip, yang dia mendakwa gagal membuat spesifikasi reka bentuk yang berikut, tetapi menambah bahawa hanya dua endcaps sub-standard ditemui.
 
==Lihat juga==