Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 58:
Tapak ini terdiri daripada kawasan yang telah dikatakan dilucutkan daripada hutan asal kecuali beberapa pokok sisa di kawasan-lebih tidak boleh diakses. Lalang-rumput di lereng bukit yang dibuat cara ke teres sayur-sayuran di cerun lebih rendah, manakala lembah hamparkan sebuah kolam beberapa, sebelah kiri pengambilalihan operasi perlombongan bijih timah yang lalu.
 
Dalam masa dua tahun pada tahun 1928, yang pertama 42 hektar (100 ekar) ladang eksperimen (terutamanya spesies [[Dipterocarpaceae|dipterokarpa]], spesies kayu keras yang besar tinggi) berada di tempat, berhati-hati dipupuk menjadi ada menggunakan "jururawat" pokok spesies lain sebagai penyedia naungan dan makanan (nitrogen-fixers). Pada masa itu pembinaan bangunan utama telah bermula. Bidang tahun-tahun berikutnya, bangunan ini adalah untuk kekal pusat tunggal untuk makmal-makmal, herbarium dan muzium, serta Kimia, Zoologi dan Sivilkultur bahagian institut, sehingga bangunan baru telah ditambah selepas Perang Dunia II. Koleksi [[herbarium]], yang juga telah berpindah ke Kepong, bernombor 1500 aksesi.
 
Akhir dekad ini menyaksikan beberapa 125 hektar ladang yang ditubuhkan di Institut. Ujian perladangan dengan spesies eksotik bermula pada awal 1930-an. Ladang meliputi 154 hektar sebelum meletusnya Perang Dunia II di Eropah pada tahun 1939, dan sebelum pendudukan Jepun di [[Tanah Melayu]] pada 1941-1945. Pada masa ini dipterokap dan bukan Dipterokarpa yang arboretum yang terkandung 75 spesies (diwakili oleh 360 pokok individu), manakala koleksi Herbarium bernombor hampir 40,000 aksesi.