IRC: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: tg:IRC
Aviator (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''IRC''' (Internet Relay Chat, harfiah ''Sembang Geganti Internet'') adalahialah suatusebuah tempatbentuk perjumpaansembang maya di mana[[Internet]] orangyang ramaimana dapatpenghuninya berhubung untukboleh berbual, dengan menaip. Sebagai pengguna, seseorang hanya memerlukanpada [[mIRCpapan kekunci]];. sebuahIRC programmendapat kecilsambutan yangpada disambungsuatu keketika pelayan di dalam jaringan IRCdahulu. KesemuaPada pelayanhari adalahini, bersambungpelbagai diantarakhidmat satu[[mesej samapantas]] lainyang danmerupakan menghantar mesej dari penggunaalternatif kepada penggunaIRC yanglebih diminati lainoleh dipengguna dalam jaringan IRCbaru.
 
Terdapat beribu-ribu saluran IRC yang meliputi pelbagai tajuk. Seseorang itu dapat menyertai kumpulan perbincangan di salah satu daripada ribuan saluran IRC, di salah satu daripada ratusan jaringan IRC, atau sekadar berbual secara peribadi bersama keluarga atau kawan, di mana saja mereka berada. Terdapat pelbagai ragam dan minat manusia, idea, dan isu di dalam IRC.
 
== Pelanggan IRC ==
==Pautan luar==
 
* http://www.mirc.co.uk/translations/malay.html
Untuk menyertai IRC, seseorang perlu menggunakan atur cara pelanggan IRC. Kesemua pelanggan adalah bersambung antara satu sama lain dan menghantar mesej dari pengguna kepada pengguna yang lain di dalam jaringan IRC. Antara pelanggan IRC yang paling popular dalam [[Windows]] ialah [[mIRC]].
* [http://jiwang.50megs.com/index.html Laman mengenai mIRC dalam bahasa Melayu.]
 
* http://www.irchelp.org/irchelp/misc/idnew2irc.html
== Pautan luar ==
 
* {{ms}} [http://jiwang.50megs.com/index.html LamanPengenalan mengenaiIRC dan mIRC dalam bahasa Melayu.]
* {{ms}} [http://www.mirc.co.uk/translations/malay.html Panduan penggunaan mIRC]
* {{id}} [http://www.irchelp.org/irchelp/misc/idnew2irc.html Pengenalan IRC untuk pengguna baru]
 
[[Kategori:Internet]]
 
[[ar:آي.آر.سي]]