Zubir Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
[[Imej:zubir.jpg|thumb|350px|Zubir Said menerima anugerah ''Sijil Kemuliaan'' dari Yang Dipertuan Negara, Encik Yusof Ishak, pada 16 Mac 1963]]
 
'''Zubir Said''' (lahir di [[Bukittinggi|Fort de Kock]] (sekarang kota [[Bukittinggi]], [[Sumatera Barat]]), [[Hindia Timur Belanda]], 22 Julai 1907 – meninggal di Singapura, 16 November 1987 pada umur 80 tahun) adalah seorang penggubah muzik untuk filem dan juga pencipta [[lagu kebangsaan]] [[Singapura]], "[[Majulah Singapura]]". Beliau dipercayai telah menggubah lebih kurang 1,000500 buah lagu.
 
Karya Zubir telah dipandang sebagai lagu Melayu yang sebenarnya kerana lagu-lagunya berkaitan dengan sejarah dan nilai-nilai Melayu dan, bersama-sama orang Minang sezamannnya, membangkitkan semangat kebangsaan pada tahun 1950-an. Selain Majulah Singapura, Zubir menggubah lagu patriotik Semoga Bahagia yang dijadikan lagu tema Hari Kanak-Kanak Singapura. Ia menerima sejumlah penghargaan sehingga akhir hayatnya dan secara anumerta atas sumbangan beliau dalam bidang muzik dan kebudayaan Melayu di Singapura.
 
==Biografi==