Zubir Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 51:
 
==Tahun seterusnya==
Pada tahun 1962, lagu Zubir untuk filem Dang Anom memenangi anugerah di Festival Filem Asia Kesembilan dalam [[Seoul]], [[Korea Selatan]]. Dia terus bekerja untuk [[Cathay-Keris Film Productions]] sehingga beliau bersara pada tahun 1964, mengarang banyak lagu-lagu untuk filem-filem Melayu.
 
Beliau juga memberi pelajaran muzik, dan sering mempunyai artis muzik lain melawat dia bercakap tentang muzik dan meminta nasihat. anak ketiga dan bongsu Puan Sri Dr. Rohana Zubir, pensyarah yang telah bersara dengan [[Universiti Malaya]], teringat bagaimana rumah keluarga di Singapura sentiasa dipenuhi dengan muzik. Dia tengah-tengah perbualan, sangat bersemangat dan bersedia untuk berkongsi mutiara kebijaksanaan supaya orang lain boleh mendapat manfaat daripada kerjanya. kemurahan hati ini diperluaskan ke kawasan lain dalam hidupnya. Beliau telah membantu keluarganya sendiri di Sumatera dan keluarga di Singapura beliau telah "pakai", menghantar mereka ubat-ubatan dan lain-lain dengan apa yang sedikit dia mampu, walaupun keluarganya sendiri tidak baik mati pada masa itu.
 
Zubir berkata, beliau tidak pernah didorong oleh wang. Beliau percaya bahawa wang adalah penting untuk terus hidup dan untuk menjaga keluarga, dan bahawa wang yang diperolehi daripada memberi pelajaran muzik dan kandungannya untuk dunia filem itu sudah cukup. Beliau bernilai jujur dan ikhlas dalam kerjanya dan mementingkan kesucian dan keaslian, sama ada dalam muzik, lirik atau gaya nyanyian. Dia berhenti mengarang lagu-lagu untuk syarikat filem itu ketika dia kecewa tentang keputusan pihak pengurusan untuk mengurangkan kos pengeluaran dengan meminjam muzik yang sedia ada yang akan digunakan untuk dubbing ke bidang muzik latar belakang beberapa filem.
 
==Meninggal dunia==
Zubir meninggal dunia pada usia 80 pada 16 November 1987 di Joo Chiat Place di Singapura, meninggalkan empat orang anak perempuan dan seorang anak lelaki. Walaupun legasi beliau, Zubir meninggalkan hanya S$20,000 kepada namanya dan keluarga yang tidak mempunyai rumah untuk memanggil sendiri. Pada tahun 1990, hidup dan semangat Zubir sebagai pemuzik telah didokumentasikan dalam buku bertajuk Zubir Said: Lagunya, dan pada tahun 2004 patung gangsa berkaca mata Zubir S$20,000 telah dipasang dalam Galeri 6 Pusat Warisan Melayu yang memberi penghormatan kepada ikon dalam seni dan budaya Melayu.
 
==Anugerah dan penghormatan==