Zubir Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 67:
 
==Muzik==
Zubir terutamanya diingati untuk mengarang lagu kebangsaan Singapura, "Majulah Singapura". Lirik Melayu menasihati rakyat Singapura untuk "sama-sama menuju bahagia" supaya "hasrat murni Berjaya Singapura" supaya "cita-cita Kita Yang mulia/Berjaya Singapura", dan untuk "Marilah Kita bersatu / dengan semangat yang baru".
 
Pada tahun 1956, beliau juga mengemukakan tiga komposisi lagu ke Malaya - kemudian Malaysia - Kerajaan untuk pertimbangan untuk lagu kebangsaan mereka. Walau bagaimanapun, lagu yang berbeza, "[[Negaraku]]", telah dipilih pada akhirnya.
 
Zubir juga diingati kerana gubahannya "Semoga Bahagia" yang bertujuan untuk pelajar sekolah rendah, menasihati mereka untuk bekerja keras untuk masa depan mereka. Ia telah menjadi lagu Hari Kanak-kanak untuk kanak-kanak Singapura, dan oleh itu sering dinyanyikan di sekolah-sekolah pada 1 Oktober. Ia juga dipersembahkan semasa Festival Belia Singapura.
 
Zubir dianggarkan telah menulis kira-kira 1,500 lagu, termasuk yang ditulis untuk filem Melayu [[Cathay-Keris Film Productions]] pada 1950-an dan 1960-an. Kurang daripada 10% daripada lagu-lagu ini telah dirakamkan. Pada 22 Ogos 2007, keluarga Zubir menandatangani perjanjian dengan [[Universal Music]] di Malaysia bagi kedua untuk menguruskan karya-karya beliau. Hakcipta dalam lagu-lagu yang kekal dengan keluarganya. Idea untuk berbuat demikian datang selepas anak perempuannya Dr. Rohana bertemu Sandy Monteiro, Naib Presiden Kanan (Asean) daripada Universal Music Publishing Group pada tahun 2005 melalui isteri Monteiro, yang seorang kawan yang baik Dr. Rohana dilaporkan berkata: ". Ia adalah masa untuk menyerahkan lagu untuk memulihkan mereka dua dekad selepas pemergian ayahku Saya berharap untuk memastikan bahawa lagu-lagu beliau terus hidup dalam hati artis muda di Malaysia."
 
Dikatakan bahawa Zubir telah dilihat oleh banyak pihak sebagai seorang komposer dengan "jiwa Melayu benar", kerana lagu-lagunya, tradisional tetapi namun moden dan patriotik, telah ditenun dengan mesej sejarah dan kebenaran hakiki Melayu. Wartawan A. Samad Ismail mengulas bahawa Zubir dan sezaman Minangkabau beliau bangun gelombang kesedaran kebangsaan pada tahun 1950.
 
==Karya==