Muzaffar Shah dari Melaka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FaiqIQ (bincang | sumb.)
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Muzaffar Syah''' atau nama sebenarnya '''Raja Kassim''' ialah Sultan Melaka ke-54. Baginda memerintah dari [[1445]] hingga [[14561459]].
 
==Sultan Muzaffar Syah : Pemerintah Kelima Melaka==
Baris 11:
 
[[Empayar Ayuthia]] berazam untuk menakluki Hilir Melaka walaupun serangan mereka sebelum ini melalui jalan darat telah berakhir dengan kekalahan di pihak mereka. Pada tahun 1456, sewaktu pemerintahan [[Sultan Jalil Yaakub Shah]], Siam telah membuat rancangan untuk menyerang Hilir Melaka melalui laut. Apabila [[Kesultanan Hilir Melaka]] mengetahui tentang rancangan ini, ia telah mempersiapkan angkatan lautnya dan membuat keputusan untuk mematahkan serangan Siam di Batu Pahat. Angkatan tersebut diketuai oleh Tun Perak dan dibantu oleh Tun Hamzah, seorang pahlawan yang digelar Datuk Bongkok. Satu pertempuran sengit telah berlaku di antara kedua belah pihak dan ini merupakan peperangan yang pertama bagi Hilir Melaka. Namun demikian, Melaka yang mempunyai kelebihan dari segi kemahiran dan pengetahuan telah berjaya menghalau angkatan Siam hingga ke Singapura dan seterusnya memaksa mereka pulang. Kemenangan Hilir Melaka dalam peperangan ini telah menyuntik semangat baharu dalam menyusun strategi untuk mengembangkan pengaruhnya di Kepulauan Melayu. Kemenangan ke atas Siam juga telah membawa kepada kestabilan politik di Hilir Melaka dan mengukuhkan lagi reputasinya di [[Asia Tenggara]]. Namun demikian, Sultan Muzaffar Syah telah mangkat selepas serangan dari Siam itu pada tahun 1459.
# Sultan Muzaffar Shah (1445 - 1459) ialah raja Melaka yang pertama menggunakan<br> gelaran sultan<br>.
# Baginda telah berjaya menyelesaikan masalah perpecahan di kalangan pembesar<br> Hilir Melaka iaitu antara Tun Perak dan Bendahara Tun Ali, iaitu bapa saudara baginda<br>. Perbalahan ini terdiri daripada orang Melayu dan India Muslim<br>.
# Baginda berpendapat Tun Perak merupakan calon yang lebih layak untuk menyandang<br> jawatan Bendahara<br>.
# Untuk menyatukan kedua-dua belah pihak yang berpecah, baginda memujuk<br> Tun Ali supaya meletakkan jawatan sebagai Bendahara<br>.
# Sebagai balasan baginda berkorban menceraikan permaisurinya Tun Kudu<br> untuk dikahwinkan dengan Tun Ali<br>.
# Langkah ini ternyata dapat mengeratkan hubungan kedua-dua pihak kerana<br> Tun Kudu adalah kakak kepada Bendahara Tun Perak.<br>
# Sultan Muzaffar Shah juga bijak bertindak ketika menghadapi serangan Siam iaitu<br> dengan menghantar Tun Perak untuk mematahkan serangan tersebut dan strategi<br> baginda baginda berjaya<br>.
# Baginda juga mengadakan hubungan diplomatik dengan [[China]] yang menyebabkan<br> kedudukan Hilir Melaka bertambah kuat dan diiktiraf oleh negara [[China]] dan negara lain.
 
==Isteri==
Baris 25:
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Sultan Abu Syahid]]|
Jawatan=Sultan Melaka ke-54<br> 1445 &ndash; [[1456]]|
penyandang kemudian=[[Sultan Mansur Shah]]}}
 
[[Kategori:Sultan Hilir Melaka]]