Pengangkutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Pengangkutan''' ({{lang-en|Transport}}) merujuk kepada [[kenderaan]] yang membawa seseorang atau sesuatu dari satu tempat ke satu tempat yang lain, biasanya pada jarak yang jauh berbanding jika berjalan kaki. Sistem pengangkutan biasanya boleh dibahagi kepada beberapa pembahagian bergantung kepada cara ia bergerak, kuasa, dan lain-lain. Antara pembahagian yang biasa adalah :-
===* Pengangkutan Awam ===darat
* Pengangkutan laut
* Pengangkutan udara
 
Jenis pengangkutan juga dikira seperti :-
'''Pengangkutan''' merujuk kepada kenderaan yang membawa seseorang atau sesuatu dari satu tempat ke satu tempat yang lain, biasanya pada jarak yang jauh berbanding jika berjalan kaki.
* Pengangkutan manusia
** [[Pengangkutan awam|umum]]
** individu
* Pengangkutan kargo
 
Contoh-contoh bentuk pengangkutan ialah [[kapal terbang]], [[kapal]], [[kereta]] dan [[kereta api]].
Sistem pengangkutan biasanya boleh dibahagikan kepada beberapa pembahagian bergantung kepada cara ia bergerak, kuasa dan lain-lain.
 
== Peranan pengangkutan ==
Antara pembahagian yang biasa ialah pengangkutan darat, pengangkutan laut dan pengangkutan laut.
 
=== Mengelakkan lebihan dan kurangan barang di pasaran ===
=== Pengangkutan Awam ===
Pengangkutan memudahkan pemindahan barang dari tempat yang mengalami lebihan ke tempat yang mengalami kekurangan supaya penawaran dan permintaan dapat diselaraskan. Penawaran yang berlebihan akan menyebabkan harga menurun sementara penawaran yang tidak mencukupi akan mengakibatkan kenaikan harga. Dengan bantuan pengangkutan,harga akan dapat distabilkan kerana lebihan penawaran dapat diagihkan ke tempat yang mengalami kekurangan.
Pengangkutan awam merangkumi segala sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri. Pengangkutan awam dapat didefinisikan sebagai sistem pengangkutan bermotor seperti teksi, bas dan keretapi yang digunakan oleh orang ramai dikawasan tertentu dengan kadar bayaran yang telah ditetapkan.
 
=== Meluaskan pasaran dan menggalakkan perniagaan antarabangsa ===
Pengangkutan awam juga merupakan pengangkutan yang disediakan oleh pihak awam yang digunakan oleh orang ramai dan dikenakan bayaran. Pengangkutan awam biasanya dikawal sebagai pengangkutan umum dan biasanya dikonfigurasi untuk menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa tempahan. Kebanyakan penumpang bergerak dalam lingkungan kawasan tempatan diantara rumah mereka dan tempat kerja, pusat beli-belah dan pendidikan.
Pengangkutan membantu meluaskan pasaran kerana dapat mengagihkan barang ke merata tempat dan dapat meningkatkan keuntungan. Perniagaan import dan eksport dapat dijalankan dengan licin dengan adanya sistem pengangkutan yang moden dan canggih. Contohnya, udang galah yang segar dapat dieksport ke Jepun dengan terdapatnya sistem pengangkutan udara. Perkembangan pernigaan antarabangsa juga dapat mengeratkan perhubungan diplomatik antara negara di dunia.
 
=== RujukanLihat juga ===
{{commonscat|Transport}}
1.http://www.bumigemilang.com/konsep-dan-takrifan-sistem-pengangkutan/
* [[Infrastruktur]]
* [[Perjalanan]]
* [[Pengangkutan antara mod]]
 
{{Teknologi}}
=== Peringatan ===
 
Jangan ubahsuai isi kandungan yang telah dipaparkan kecuali bagi tujuan menambah maklumat. Jangan memadam segala maklumat seperti yang berlaku pada 12 Julai 2016 pada jam 1433.
[[Kategori:Pengangkutan| ]]