ABS-CBN: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 117:
===Televisyen definisi tinggi===
Pada tahun 2007, ABS-CBN menghasilkan siri TV Filipina pertama yang diterbitkan dalam [[definisi tinggi]]. Ia adalah Rounin, sebuah siri fantasi dan cereka sains dicipta oleh Erik Matti. Ini diikuti oleh ''[[Budoy]]'' pada tahun 2011. Sebelum ini, siri bajet yang besar seperti ''Esperanza'', ''Mula Sa Puso'', ''Pangako Sa 'Yo'', dan ''Kay Tagal Kang Hinintay'' diterbitkan dalam filem 16mm dengan nisbah aspek 4:3 manakala siri bajet yang rendah disebaliknya diterbitkan dalam format yang lebih kecil. Bermula dengan ''[[Be Careful With My Heart]]'' pada tahun 2012, semua siri TV ABS-CBN tersebut telah dihasilkan dalam format definisi tinggi. ''Ningning'' adalah siri TV Filipina pertama yang akan disiarkan dalam HD pada 5 Oktober 2015 manakala ''Maalaala Mo Kaya'' adalah siri-mini pertama untuk berbuat demikian pada hari sebelumnya. Sebaliknya, program hiburan secara langsung yang diterbitkandalam negara pertama yang akan disiarkan dalam HD adalah rancangan persembahan muzikal ''ASAP'' pada 4 Oktober 2015.
 
Pada 19 April 2009, [[Sony]] mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 24 unit kamera video [[definisi tinggi]] profesional Sony melalui kenyataan akhbar yang disiarkan di laman web rasmi Sony. Pada 11 Julai 2009, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi Ballsdalam [[SkyCable]] bawah nama Balls HD, saluran TV definisi tinggi pertama tempatan dalam sejarah televisyen Filipina. Pada hari yang sama, Balls HD menyiarkan liputan keluaran tempatan pertama acara dalam definisi tinggi, sukan bola keranjang UAAP Musim 72 yang dihasilkan oleh ABS-CBN Sports. Selain itu, dua daripada tiga helikopter berita mampu menghantar suapan definisi tinggi secara langsung dari kamera gimbal HD 5 paksinya dipasang pada pesawat.
 
Pada 20 April, 2010, Ikegami, pengeluar peralatan profesional Jepun dan siaran televisyen mengumumkan pemerolehan ABS-CBN 75 unit kamera video definisi tinggi profesional Ikegami untuk pengumpulan berita elektronik.
 
Pada 3 Oktober 2015, ABS-CBN melancarkan suapan definisi tinggi dalam SkyCable dan Destiny Cable bawah nama ABS-CBN HD. Ini menandakan rangkaian televisyen komersil pertama di Filipina 'akan dilancarkan dalam definisi tinggi. Saluran tersebut akan menyiarkan rancangan terpilih ABS-CBN dalam gambar definisi tinggi sebenar manakala rancangan selebihnya akan disiarkan dalam gambar definisi standard dalam dipergiatkan dengan kotak pilar untuk mengekalkan nisbah aspek 4:3 asal. ABS-CBN HD kini boleh didapati untuk pelanggan Sky Direct dan juga mempunyai penstriman secara langsung di IWant TV dan Sky On Demand.
 
===''Tapeless''===