Gong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Salah ejaan... sorry
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
[[Fail:Traditional_indonesian_instruments04.jpg|thumb|250px|Koleksi gong yang digunakan untuk gamelan]]
 
'''Gong''' merupakan sejenis [[alat muzik]] 'idiophone' yang berasal dari [[Asia Selatan]] dan [[Asia Tenggara]]. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari YunanYunani. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan [[wayang kulit]] di [[Indonesia]]. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik [[gamelan]].
 
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, 1 atau 2 drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh semenanjung [[Indochina]] dan kepulauan [[Nusantara]] ebagaisebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
 
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah [[gendang Dong Son]] yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974.<ref>[http://www.muziumnegara.gov.my/gallery/items/Gendang_Dong_Son_33 Gendang Dong Son]</ref> Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa<ref>[http://putrachampa.blogspot.com/2011/02/champa-kerajaan-rumpun-melayu-terawal.html Champa: Kerajaan Rumpun Melayu Terawal? (192M-1832M)]</ref>, dan banyak nama tempat di [[Kelantan]], dan [[Terengganu]] menggunakan nama Gong.