Pulp Fiction: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
OrangMiri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
OrangMiri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
'''''Filem "Pulp Fiction"''''' merupakan sebuah filem [[Filem noir|neo-noir]] jenayah dan komedi gelap Amerika keluaran tahun 1994 yang ditulis dan diarah oleh [[Quentin Tarantino (pengarah filem)|Quentin Tarantino]], daripada cerita Tarantino dengan [[Roger Avary]]. Ia adalah filem Tarantino yang kedua dan adalah ikonik disebabkan kepelbagaian dialognya, campuran unsur kelucuan dan keganasan yang ironi, jalan cerita tanpa mengikut kronologi dan rujukan kepelbagaian unsur sinematik secara tidak langsung dan budaya pop. Filem tersebut telah dicalonkan untuk tujuh Anugerah [[Anugerah Akademi|Oscar]], termasuklah filem terbaik; Tarantino dan Avary memenangi Skrin Filem Asal yang Terbaik. Ia juga menerima Anugerah Palme d'Or di [[Pesta Filem Cannes|Festival Filem Cannes]] tahun 1994. Selain mencapai kejayaan secara komersial dan kritikal, ia membantu menghidupkan semula kerjaya watak-watak utamanya yang menerima pencalonan Oscar, iaitu [[John Travolta]], [[Samuel L. Jackson]] dan [[Uma Thurman]].
 
Diarah dengan penuh gaya'', "Pulp Fiction"'' menyambung jalan cerita bersilang antara gangster Los Angeles, pemain simpanan, penjenayah-penjenayah sampingan dan satu beg misteri. Banyak masa telah ditumpukan kepada monolog dan perbualan kasual yang menonjolkan sifat lucu dan pandangan hidup karakter. Tajuk filem tersebut merujuk kepada majalah "picisan"/''"pulp"'' dan novel jenayah yang popular pada pertengahan abad ke-20, yang terkenal dengan keganasan grafik dan dialog yang menarik. ''"Pulp Fiction"'' dengan jelasnya merujuk kepada definisi ''"pulp fiction"'' sendiri dari saat permulaan filem, yang menayangkan dua definisi kamus untuk perkataan ''"pulp".'' Plot filem, seperti filem Tarantino yang lain, ditayangkan dari luar urutan kronologi.
 
== Struktur Penceritaan ==
Baris 28:
 
=== "Prolog - Premis Makanan" ===
Sepasang kekasih, ''"Pumpkin"'' dikenali sebagai ''"Ringo"'' (watak dilakonkan oleh [[Tim Roth]]) dan ''"Bunny"'' dikenali sebagai ''"Yolanda"'' (dilakonkan oleh [[Amanda Plummer]]), yang mengambil keputusan untuk merompak sebuah premis makanan.
 
=== Pengenalan kepada "Vincent VengaVega dan Isteri Marsellus Wallace" ===
Pembunuh upahan Jules Winnfield dan Vincent Vega sedang berada di dalam perjalanan untuk mengambil satu beg dari Brett, yang telah mengkhianati bos mereka, gangster Marsellus Wallace. Vincent menyatakan bahawa bosnya, Marsellus menyuruhnya mengiringi isterinya semasa dia tidak berada di bandar. Mereka tiba di tempat Brett, di mana mereka berjumpa dengan dia dan dua rakan sekutunya untuk beg tersebut. Vincent menjumpai beg itu dan Jules menembak salah seorang rakan Brett dan kemudiannya membacakan satu perenggan dari kitab. Setelah itu, Jules dan Vincent membunuh Brett.
 
=== "Vincent VengaVega dan Isteri Marsellus Wallace" ===
 
=== Pengenalan kepada "Jam Tangan Emas" ===