2016 di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 281:
* 4 Julai - Polis mengesahkan bahawa serangan kelab malam Movida di Puchong, Selangor pada 28 Jun adalah serangan pertama Negara Islam yang berjaya (IS) di bumi Malaysia.
* 6 Julai - [[FELDA]] meraikan ulang tahun ke-60.
* 6 Julai - Wanita maut, anak kritikal cedera dalam kejadian tembakan di Taman OUG, Kuala Lumpur. Mangsa-mangsa telah dikenal pasti sebagai Datin Renyce Wong Siew Ling, ejen hartanah.
* 17 Julai - Khairul Idham Pawi sekali lagi memenangi perlumbaan Moto3 di Jerman. Ia merupakan kali kedua Khairul Idham Pawi memenangi pusingan pada musim MotoGP 2016
* 7 Julai - Dua orang terbunuh dalam pertembungan empat kenderaan di Lebuhraya Pengerang dekat Sungai Rengit, Johor.
*
* 10 Julai - Tiga rakyat Indonesia telah diculik lima lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah.
* 10 Julai - Sebuah bas ekspres merempuh dengan 10 kenderaan lain di [[Lebuhraya Utara-Selatan]] antara [[Terowong Menora]] dan Jelapang dekat Ipoh, Perak.
* 13 Julai - Empat dalam keluarga ditembak mati oleh lelaki bersenjata yang berusia 32 tahun di kilang pemprosesan ayam di Batu Maung, Pulau Pinang. Pada 14 Julai, lelaki bersenjata yang, Chung Chun Wah telah ditembak jatuh oleh polis di George Town.
* 14 Julai - Bekas Perdana Menteri, [[Mahathir Mohamad]] mengumumkan pakatan pembangkang baru, yang terdiri daripada parti tidak lama lagi yang akan ditubuhkan, [[Parti Keadilan Rakyat]] (PKR), [[Parti Tindakan Demokratik]] (DAP) dan [[Parti Amanah Negara]] (Amanah) yang akan ditubuhkan untuk menentang [[Barisan Nasional]] (BN) pada pilihan raya umum akan datang.
* 15 Julai - [[Serangan Nice 2016|Serangan keganasan di Nice]], Perancis. Seorang pelajar Malaysia cedera dalam serangan pengganas telah dihentam sisi lori 19 tan yang merempuh ke arah orang ramai berpesta pada majlis [[Hari Bastille|sambutan Bastille]] dan membunuh sekurang-kurangnya 84 orang.
* 17 Julai - [[Khairul Idham Pawi]] sekali lagi memenangi perlumbaan Moto3 di Jerman. Ia merupakan kali kedua Khairul Idham Pawi memenangi pusingan pada musim MotoGP 2016
 
===Ogos===