Menara Alor Setar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
'''Menara Alor Star''' ialah menara yang berketinggian 165.5 meter di [[Alor Setar]], [[Kedah]], [[Malaysia]]. Ia dibina untuk [[Telekom Malaysia]] yang menelan kos RM40 juta.
 
Menara Alor Setar yang terletak di Alor Setar ini merupakan salah satu tumpuan para pelancong di [[Kedah]]. Menara Alor Setar merupakan salah satu mercu tanda yang popular di Alor Setar, yang tersergam di kaki langit bandar setinggi 165.5 meter. Menara perhubungan ini merupakan yang ke 19 tertinggi di dunia, dan yang bangunan tertinggi di Alor Setar. Pemandangan di seluruh Alor Setar dapat dilihat di atas menara ini.
 
Ia berkhidmat sebagai menara telekomunikasi, ia juga bertindak sebagai destinasi pelancongan di bandar. Menara ini dapat melihat permandangan Bandaraya Alor Setar dan juga dikelilingi banyak restoran dan kedai cenderamata. Menara ini juga digunakan sebagai balai cerap untuk melihat bentuk bulan ketika permulaan [[Takwim_Hijrah|kalendar Islam]] iaitu pada bulan [[Ramadhan]], [[Syawal]], dan [[Zulhijjah]], untuk menyambut bulan [[Ramadhan]], [[Hari Raya Aidilfitri]] dan [[Hari Raya Aidiladha]].