Batu Ferringhi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
'''Batu Feringgi''' ([[Bahasa Inggeris]]: ''Foreigner’s Rock''<ref>[http://www.int.iol.co.za/index.php?sf=420&set_id=14&click_id=418&art_id=vn20040123093536192C404222 Staggeringly beautiful beaches and scenery<!-- Bot generated title -->]</ref>) adalah sebuah kawasan peranginan yang terkenal dengan hotel besar, kedai pelancongan, tempat peranginan, restoran dan pejabat penyewaan kereta dan motosikal. Ia terletak tidak jauh dari pusat bandaraya [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]].
 
Batu Feringgi terletak di sepanjang jalan pesisiran barat laut bandar raya Georgetown dan dipenuhi dengan resort bertaraf antarabangsa, merupakan pantai paling popular dan paling relaks di Pulau Pinang dan Malaysia serupa dengan Teluk Bahang.
 
Pantai Batu Feringgi juga telah dilanda ombak besar [[tsunami]] sewaktu berlakunya tragedi [[Gempa bumi 26 Disember 2004]] serupa juga dengan Teluk Bahang.
 
Batu Feringgi merupakan tempat yang wujud banyak hotel sekali di Pulau Pinang. Hotel-hotel ini adalah terletak di depan pantai sahaja. Banyak pelancong dari Kuala Lumpur dan Australia akan berkunjung di sini menikmati pemandangan setiap bulan.