Jalan raya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
gambar Commons
JellalKoayz (bincang | sumb.)
Kesesakan jalan raya berkait dengan masalah trafik perlahan yang disebabkan oleh penggunaan jalan raya yang meningkat dan kemalangan jalan raya.
Baris 53:
 
Sejumlah 34% daripada jumlah pemandu di sebelah dunia memandu di sebelah lorong kiri manakala 66% lagi di sebelah lorong kanan.
 
== Kesesakan jalan raya ==
Kesesakan yang berlaku pada jalan raya sering berkait dengan keadaan kenderaan yang menghalang pergerakan di jalan raya. Hal ini akan mengakibatkan trafik perlahan atau tidak dapat bergerak. Kesesakan akan berlaku sekiranya penggunaan jalan raya meningkat (misalnya pada musim perayaan) atau kejadian kemalangan. Selain itu, kesesakan jalan raya juga boleh menimbulkan masalah emosi pemandu dan menyebabkan tekanan dan stres.
 
Faktor-faktor utama yang menyebabkan kesesakan jalan raya termasuklah:
* Penggunaan jalan raya bertambah
* Musim perayaan
* Waktu selepas kerja dan persekolahan
 
* Kemalangan jalan raya
 
Biasanya, masalah kesesakan jalan raya boleh diatasi dengan menetapkan polis trafik di kawasan yang sering berlaku kesesakan jalan raya untuk mengawal trafik dan juga dengan menjadikan jalan yang mengalami kesesakan sebagai jalan sehala. Ini akan meningkatkan aliran trafik dan dapat menyelesaikan masalah kesesakan.
 
== Istilah am jalan raya ==