Córdoba, Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
→‎Sejarah moden: kemas kini
Baris 117:
 
===Sejarah moden===
Semasa zaman ''[[Reconquista]]'' Sepanyol, Córdoba telah ditawan oleh Raja [[Ferdinand III dari Castile]] pada 29 Jun 1236, selepas dikepung selama beberapa bulan. Kota ini dipecahkan kepada 14 ''colaciones'', dan beberapa bangunan gereja baru telah dibina.
 
Kota ini terus merosot terutamanya selepas [[Zaman Renaissance]]. Pada kurun ke-18, jumlah penduduknya menurun kepada 20,000 orang. Jumlah penduduk dan keadaan ekonominya mula bertambah baik hanya bermula pada awal kurun ke-20.
 
Disebabkan kota ini memiliki banyak tapak-tapak warisan bersejarah, ia kemudian diistiharkan sebagai [[Tapak Warisan Dunia]] oleh [[UNESCO]] pada 17 Disember 1984. Kota ini juga mempunyai beberapa kawasan moden termasuk daerah Zoco dan stesen keretapi.
 
Kerajaan wilayah [[Junta de Andalucía]] untuk beberapa ketika telah mengkaji untuk membina sebuah ''Kawasan Metropolitan Córdoba'' yang mana akan terdiri daripada ibu kota ini sendiri, bandar [[Villafranca de Córdoba]], [[Obejo]], [[La Carlota, Córdoba, Sepanyol|La Carlota]], [[Villaharta]], [[Villaviciosa, Córdoba|Villaviciosa]], [[Almodóvar del Río]] dan [[Guadalcázar (Córdoba)|Guadalcázar]]. Jumlah penduduk di kawasan ini adalah sekitar 351,000 orang.
 
== Pautan luar ==