Filem noir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
OrangMiri (bincang | sumb.)
OrangMiri (bincang | sumb.)
Baris 21:
Filem Fritz Lang, ''"M"'' (1931), yang dibuat beberapa tahun sebelum dia meninggalkan negara Jerman merupakan antara filem-filem jenayah utama di era filem berbunyi yang menggabungkan gaya visual noir dan plot jenis noir, di mana watak protagonisnya adalah seorang penjenayah (dan begitu juga dengan kebanyakan pengikutnya). Pengarah-pengarah filem seperti Lang, Robert Siodmak dan Michael Curtiz membawa gaya lampu bayangan dramatik dan pendekatan ekspresif secara psikologi dalam komposisi visual dengan mereka ke Hollywood, di mana mereka membikin filem-filem klasik noir yang paling terkenal.
 
Pada tahun 1931, Curtiz telah berada di Hollywood selama separuh dekad dan sedang membikin enam buah filem setahun. Filem-filem dia seperti ''"20,000 years in Sing Sing"'' (1932) dan ''"Private Detective 62"'' (1933) adalah antara filem-filem bunyi Hollywood yang terawal yang diperdebatkan sebagai kategori noir - sarjana Marc Venet menawarkan filem yang terkemudiannya itu sebagai bukti yang filem noir yang bertahun 1941 dan tahun yang lain adalah bersifat "rawak". Filem-filem [[Universal Studios|''"Universal"'']] seram yang diarah dengan gaya bebas oleh pengarah filem noir termasuklah ''[[Filem Dracula (1931)|"Dracula"]]'' (1931, digambar oleh pelatih dari Berlin, Karl Freund), ''"The Mummy"'' (1932, diarah oleh Karl Freund) dan "The Black Cat" (1934, diarah oleh warga Austria, Edgar G. Ulmer). Filem ''"Universal"'' seram yang paling dekat dengan elemen noir di dalam konteks cerita dan daya kepekaan perasaan, walau bagaimanapun ialah ''"The Invisible Man"'' (1933), yang diarah oleh warga Inggeris, James Whale dan digambarkan oleh warga Amerika Arthur Edeson. Edeson seterusnya menggambarkan ''"The Faltese Falcon"'' (1941), dan dianggap secara meluas sebagai filem noir yang pertama dan utama pada era klasik noir.
 
Warga kelahiran Vienna tetapi dibesarkan di Amerika, Josef von Sternberg, sedang mengarah filem di Hollywood pada masa yang sama. Filem-filemnya seperti ''"Shanghai Express"'' (1932) dan ''"The Devil Is A Woman"'' (1935) dengan gaya erotik dan visual kebudayaan Eropah, yang secara spesifiknya menumpukan elemen klasik noir. Kejayaan komersial dan kritikal filem senyap ''"Underworld"'' (1927) Sternberg mempunyai pengaruh yang besar dalam mempromosikan aliran filem-filem gangster Hollywood. Filem-filem yang berjaya dalam genre tersebut seperti ''Little Ceasar'' (1931), ''The Public Enemy'' (1931) dan ''Scarface'' (1932) mendemostrasikan bahawa terdapat penonton untuk drama jenayah dengan watak protagonis yang tidak bermoral. Suatu sinematik yang terdahulu kepada klasik noir, yang penting dan berpengaruh adalah puisi-puisi realisme Perancis yang bersifat romantik, sikap akur takdir dan watak hero yang bernasib malang. Daya kepekaan terhadap pergerakan tersebut telah dicerminkan dalam drama Warner Bros., ''"I am a Fugitive from a Chain Gang"'' (1932) yang merupakan kunci pelopor kepada noir. Dalam kalangan filem-filem mereka bukanlah dianggap filem noir, di mana tidak ada yang mempunyai pengaruh yang lebih besar terhadap pembangunan genre tersebut melainkan filem ''"Citizen Kane"'' (1941) yang diarah oleh Orson Welles. Ketelitian dan kerumitan visual, struktur naratif yang berdasarkan suara telah digemakan dalam berpuluh-puluh filem klasik noir.
 
== Tempoh klasik ==