Infantri bermotor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5:
Dalam [[NATO]] dan kebanyakan negara barat lain, '''infantri motoris''' atau '''infantri bermotor''' adalah [[infantri]] yang di angkut oleh [[trak]] atau lain-lain kenderaan motor yang tiada perlindungan. Ia berbeza daripada [[infantri mekanis]], yang dibawa didalam [[pengangkut anggota berperisai]] atau [[kenderaan tempur infantri]], dan daripada [[infantri ringan]], yang biasanya boleh beroperasi secara autonomi daripada elemen-elemen bantuan dan kenderaan untuk tempoh yang panjang dan mungkin angkutan udara.
 
Di [[Rusia]] dan bekas [[Soviet Union]], istilah ''motostrelki'' ('''мотострелки''' dalam [[Abjad Rusia|CyrillicCyril]]) digunakandiguna untuk menunjukkan infantri mekanis; dan semasa [[Perang Korea]] penggunaan ini wujud dalam semua negara-negara [[Pakatan Warsaw]].
 
Infantri motoris adalah langkah pertama kearah [[penjenteraan]] sesebuah tentera darat. [[Trak]] awam telah sedia disesuaikan dengan kegunaan tentera mengangkut askar, menunda meriam, dan membawa peralatan dan bekalan. Ini akan meningkatkan mobiliti strategik unit-unit infantri, yang mana jika tidak bergantung pada [[Perbarisan|berjalan kaki]] atau [[keretapi]]. Pada praktiknya, tentera darat mendapat faedah dengan membangunkan lori-lori kepada spesifikasi tentera, seperti pacuan semua roda, supaya kenderaan tersebut dapat berfungsi dengan baik didalam keadaan cuaca dan rupa bumi yang melampau.