HMS Pluto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Kapal '''Pluto''' menempa sejarah kerana menjadi lokasi di mana [[Perjanjian Pangkor]] ditandatangan pada [[20 Januari]] [[1874]].
 
Kapal Pluto pada asalnya adalahialah sebuah kapal perang kecil (''gunboat'') milikkepunyaan [[Tentera Laut DiRaja British]] yang dibina dalam tahun 1835 (mengikut...) . Kapal ini adalahialah sebuah kapal ''paddle steamer'' yang dilengkapkan dengan meriam dan dikelaskan sebagai ''Gun vessel'' oleh [[Tentera Laut DiRaja British]]. HMS Pluto dilancarkan pada [[28 April]] [[1831]]. Kapal ini mempunyai badanawak kapal (hull) diperbuat daripada kayu dan menggunakan sistem tujahan “paddle” (paddle steamer). HMS Pluto mempunyai berat penuh 365 ton.
 
Semasa [[Perang Candu Pertama]] 1838-1842 , kapal Pluto bersama-sama bertempur dengan pihak China. [http://www.pdavis.nl/China.htm] Dalam bulan [[April]] [[1847]], kapal Pluto bersama-sama HMS ESPIEGLE telah menawan kota di Sungai [[Canton]] yang enggan membenarkan kapal melalui pelabuhan itu.
 
Dalam tahun [[1860]], kapal Pluto menawan sebuah kapal pembawa hamba abdi bernama '''''Orion''''' di pantai benua [[Afrika]] dan menarik kapal tersebut ke Pulau St. Helena, di mana 808 orang hamba abdi yang menjadi tawanan dibebaskan.
Baris 9:
Dalam tahun [[1861]], kapal ini diserahkan kepada [[Syarikat India Timur]] dan dihantar bertugas di Malaya untuk membuat rondaan anti pelanunan dan untuk menguatkuasakan [[diplomasi kapal perang]] (gunboat diplomacy) yang diamalkan oleh kerajaan [[Negeri-Negeri Selat]] untuk memaksa negeri-negeri Melayu mengikut kehendak mereka.
 
Kapal Pluto dengan muatan kosong 150 ton mempunyai 9 laras meriam dan digunakan sebagai kapal meriam peronda polis di perairan [[Selat Melaka]] di antara [[Pulau Pinang]] dan [[Singapura]]. Kapal Pluto ditugaskan meronda dan menumpaskan kegiatan pelanunan di [[Selat Melaka]] dan membantu kapal-kapal [[Syarikat India Timur]] dan sekiranya perlu, untuk menunda kapal-kapal tersebut ke [[Pulau Pinang]] ataupun [[Singapura]].