Gajah Mada: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 4:
[[Fail:Gajah-Mada.jpg|right|thumb|200px|Ukiran kepala [[terracotta]] dipercayai merupakan potret Gajah Mada. Koleksi Muzium [[Trowulan]].]]
 
'''Gajah Mada''' (diterjemah sebagai ''Jeneral Gajah'') (meninggal sekitar tahun 1364) menurut manuksrip lama, sajak dan kumpulan mitos [[Jawa]], beliau adalahialah seorang panglima tentera dan [[perdana menteri]] (''mahapatih'') [[Empayar Majapahit]] yang terkenal. Beliau terkenal sebagai tokoh yang membawa empayar ini sehingga ke puncaknya. Dalam ''Sumpah Palapa'', beliau bersumpah tidak akan memakan apa-apa makanan yang mengandungi [[rempah]] sehingga beliau telah menakluki keseluruhan [[Nusantara]]<ref> http://digilib.pnri.go.id/uploaded_files/k003/normal/Sumpah_Palapa.pdf</ref>. Dalam pandangan [[Indonesia]] moden, beliau dikenali sebagai seorang perwira penting negara<ref> http://www.eastjava.com/books/majapahit/html/gajah.html </ref> dan [[simbol]] [[nasionalisme|kebangsaan]].
== Kemaraan ''Mahapatih'' ==
Tidak banyak yang diketahui tentang awal kehidupan Gajah Mada. Sesetengah orang menyebutkan pekerjaannya sebagai komander ''[[Bhayangkara]]'', pengawal elit untuk raja-raja Majapahit dan keluarga mereka. Apabila [[Rakrian Kuti]], salah seorang pegawai di Majapahit, memberontak terhadap raja Majapahit [[Jayanegara]] (memerintah 1309-1328) pada 1321, Gajah Mada dan mahapatih pada masa itu [[Arya Tadah]] membantu raja dan keluarganya melarikan diri dari ibu negara Majapahit [[Trowulan]]. Kemudian Gajah Mada membantu raja tersebut untuk pulang ke ibu negara dan menghancurkan pemberontakan itu. Tujuh tahun kemudian, Jayanegara telah diracun mati oleh [[Rakrian Tanca]], salah seorang pembantu Rakrian Kuti.
 
Dalam satu versi lain, menurut [[Kakawin Nagarakretagama]] (satu [[puisi epik]] [[bahasa Jawa]] abad ke-14), dan disokong oleh inskripsi akhir abad ke-13 dan awal abad ke-14, Jayanagara [[pembunuhan|dibunuh]] oleh Gajah Mada pada 1328. Dikatakan{{Who|date=April 2009}} Jayanagara melindung lampau dua adik tiri perempuannya, puteri permaisuri termuda [[Kertarajasa]], ''Dyah Dewi Gayatri''. Sungutan oleh kedua puteri muda ini menyebabkan adanya campur tangan oleh Gajah Mada. Penyelesaian mendadaknya ialahadalah untuk mengatur seorang [[pakar bedah]] agar membunuh raja sambil berpura-pura melakukan [[pembedahan]].
 
Jayanegara segera digantikan oleh saudara perempuannya [[Tribhuwana Wijayatunggadewi]] (ruledmemerintah 1328-1350). Di bawah pemerinyahannyalahpemerintahannyalah Gajah Mada dilantik sebagai mahapatih pada 1329, selepas persaraan ''Arya Tadah''.
 
Selaku Mahapatih (Menteri Besar) di bawah Ratu Thribuwana Tunggadewi, Gajah Mada telah menghapuskan pemberontakan di ''Sadeng'' dan ''Keta'' pada 1331. Semasa pemerintahan Gajah Mada sebagai Mahapatih juga, seorang pengembara [[Muslim]] yang terkenal iaitu [[Ibn Battuta]] telah melawat Kepulauan Indonesia sekitar tahun 1345.<!--