Telangana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tegel (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Shaan Lollywood (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh CommonsDelinker
Tiada ringkasan suntingan
Baris 83:
'''Telangana''' adalah [[negeri]] yang ke-29 dan terbaru di [[India]]. Dahulu ia merupakan sebahagian daripada negeri [[Hyderabad]] yang diperintah oleh Raja-raja Nizam semasa [[British]] sehingga tahun 1947. Pada 1948 ia menyertai Kesatuan India. Pada tahun 1956, negeri Hyderabad dibubarkan dan [[Andhra Pradesh]] telah digabungkan dengan Telangana membentuk Andhra Pradesh. Pada 2 Jun 2014, Andhra Pradesh di bahagi dua dan Telangana menjadi negeri ke-29 di India. Bandar Hyderabad akan menjadi ibu negeri Telangana. Telangana adalah negeri kedua belas terbesar dari segi saiz dan bilangan penduduk.
 
Telangana bersempadan dengan negeri [[Maharashtra]], [[Karnataka]], [[Chhattisgarh]] dan Odisha. Luasnya 114.840 kilometer persegi dan bilangan penduduk seramai 35286757 (bancian 2011). Bandar-bandar besar seperti [[Hyderabad]] , [[Secunderabad]] , [[Warangal]] , [[Nizamabad]] , [[Khammam]] dan [[Karimnagar]] terletak di Telangana.
 
Istilah '"Telangana'" bertasdal dari [[bahasa Telugu]] yang bermaksud "negara dari tiga lingas". Menurut legenda [[Hindu]], [[Tuhan]] [[Siva]] menjelma sebagai Lingga kepada tiga gunung, iaitu Kaleshwaram , Srisailam dan Draksharama iaitu '"Thelinga'", '"Telunga'" dan '"Telugu'".
 
Raja Malik Makbul dipanggil Tilangani iaitu dari Tilangana. Beliau dilahirkan sebagai seorang Hindu yang bernama Nagaya Ganna dan dipanggil Yugandhar. Beliau adalah anak kepada Dadi Nagadeva. Yugandhar adalah komander Warangal Fort.
 
==Detik bersejarah==
K. Chandrasekhar Rao dari Parti Telangana Rashtra Samithi (TRS) menjadi Ketua Menteri Telangana yang pertama.Penduduknya kini berjumlah 35 juta orang di 10 daerah . Ekkadu Srinivasan Lakshminarasimhan kekal sebagai Gabenor Andhra Pradesh. [[Perdana Menteri India]] yang baharu, [[Narendra Modi]] gembira dengan perkembangan itu.
 
Pemisahan itu selepas desakan tuntutan semenjak 1947 kerana selalu didiskriminasi dalam pengagihan dana kerajaan, bekalan [[air]] dan pekerjaan. Ketua Jawatankuasa Tindakan Bersama Telangana, M. Kodandaram berharap agar kerajaan sendiri dapat menyelesaikan banyak masalah terdahulu. Kerajaan yang dibentuk melalui [[pilihan raya]] hendaklah menunaikan [[manifesto]] yang dijanjikan kepada penduduk Telangana.Rakyat menantikan pembangunan yang pesat dan pengagihan sama-rata hasil negeri daripada kerajaan pusat.<ref>{{cite news |publisher=[[Utusan Malaysia]] |title=Pembentukan negeri ke-29 diraikan di India |date=3 Jun 2014 |url=http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140603/lu_05/Pembentukan-negeri-ke-29-diraikan-di-India }}</ref>
Baris 96:
==Sejarah awal ==
 
Dinasti Satavahana terletak di tebing Sungai Godavari , kini di daerah Karimnagar . Kawasan ini menghasilkan duit [[syiling]] yang dikeluarkan oleh raja-raja pra-Satavahana.
 
==Rujukan==