Siti Noerbaja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 31:
 
==Plot==
Di [[Padang]], rakan-rakan zaman kanak-kanak Samsoelbahri dan Siti Noerbaja jatuh cinta dan bercium di beranda, tetapi tidak lama lagi berpisah dengan ibu bapa mereka. Samsoelbahri pergi ke [[Batavia]] ([[Jakarta]]) untuk belajar, manakala Noerbaja mesti berkahwin dengan Datuk Meringgih supaya dia akan memaafkan hutang ayahnya.
 
Bertulis kepada Samsoelbahri, Noerbaja memberitahu beliau bahawa mereka tidak boleh bersama-sama kerana dia telah berkahwin. Walau bagaimanapun, apabila dia menyedari sifat ganas Merringih itu dia melarikan diri ke Batavia untuk menyertai Samsoelbahri. Mereka jatuh cinta lagi, tetapi mesti berpisah selepas Noerbaja mendengar kematian ayahnya. Beliau segera kembali ke Padang, di mana orang-orang Meringgih membunuhnya dengan makanan beracun. Menerima berita kematian beliau melalui surat, Samsu seolah-olah membunuh diri.
 
Sepuluh tahun kemudian, Meringgih membawa pemberontakan terhadap [[Hindia Timur Belanda|kerajaan kolonial Belanda]] untuk membantah kenaikan cukai yang baru-baru ini. Semasa pemberontakan, Samsoelbahri (kini seorang askar untuk Belanda) memenuhi Meringgih dan membunuhnya, tetapi sampai mati mencederakan dirinya. Selepas dia mati, dia dikebumikan bersebelahan dengan Noerbaja.
 
==Penerbitan==