Senarai Pesuruhjaya Tinggi United Kingdom ke Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

rencana senarai Wikimedia
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Pada tahun 1896, jawatan '''Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu''' telah dicipta; Pesuruhjaya Tinggi itu mewakili Kerajaan British dalam [...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:03, 14 September 2016

Pada tahun 1896, jawatan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu telah dicipta; Pesuruhjaya Tinggi itu mewakili Kerajaan British dalam Negeri-negeri Melayu Bersekutu, sebuah persekutuan empat buah ngeri naungan British di Tanah Melayu. Kediaman rasmi Pesuruhjaya Tinggi adalah King's House (kini sebahagian daripada sebuah hotel, Carcosa Seri Negara), terletak di Taman Tasik Perdana di Kuala Lumpur, ibu negara Negeri-negeri Melayu Bersekutu. King's House berfungsi sebagai tempat yang penting untuk orang kenamaan diraja dan tetamu kehormat.

Gabenor Negeri-negeri Selat sentiasa menjadi ex-officio Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu; kediaman rasmi Gabenor adalah di Singapura, ibu negeri Negeri-negeri Selat, dan dikenali sebagai Rumah Kerajaan (kini Istana, kediaman rasmi Presiden Singapura).