Soedirman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 59:
 
===Komander bertugas===
[[File:Dharma_Wiratama_Museum_04.jpg|thumb|200px350px|Ibu pejabat dedikasi TKR pertama, terletak di Gondokusuman, Yogyakarta; yang kini Muzium Dharma Wiratama.]]
Selepas berita [[pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki]] mencapai Hindia pada awal bulan Ogos 1945, diikuti dengan pengisytiharan kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos, ia adalah jelas bahawa kawalan Jepun telah semakin lemah. Sudirman membawa rehat ke luar tempat perkemahan di Bogor. Walaupun rakan-rakan interni beliau mahu untuk menyerang tentera Jepun, Sudirman meyakinkan mereka terhadapnya. Selepas pesanan yang lain ke kampung halaman mereka, Sudirman membuat perjalanan ke Jakarta dan bertemu dengan [[Presiden Indonesia|Presiden]] [[Sukarno]], yang meminta beliau untuk memimpin perlawanan terhadap tentera Jepun di bandar. Tidak biasa dengan Jakarta, Sudirman enggan, sebaliknya menawarkan untuk membawa kuasa-kuasa dalam Kroya. Beliau meninggalkan bekas perintahnya pada 19 Ogos 1945. Pada masa yang sama, pasukan Berikat dalam proses mengambil semula kepulauan Indonesia untuk Belanda. Angkatan British pertama tiba pada 8 September 1945.
 
Pada akhir Ogos, Sukarno menubuhkan Badan Keselamatan Rakyat (BKR), yang menyatukan tentera dari bekas PETA, Heihō dan KNIL. BKR berkhidmat kebanyakannya sebagai organisasi polis, sebahagiannya kerana kepimpinan politik berniat menggunakan diplomasi untuk meraih pengiktirafan antarabangsa di negara ini baru dan sebahagiannya untuk mengelakkan terdapat terlalu agresif kepada tentera Jepun masih di Nusantara. Sudirman dan beberapa tentera rakan-rakan PETA membentuk cawangan BKR di [[kabupaten Banyumas]] pada akhir Ogos, selepas berhenti di Kroya dan mendapati bahawa batalion beliau telah dibubarkan. Dalam pertemuan dengan komander Jepun di rantau ini, Saburo Tamura, dan penduduk Banyumas, Iwashige, Sudirman dan Iskak Cokroadisuryo memaksa Jepun untuk menyerah diri dan menyerahkan senjata mereka manakala rakyat Indonesia bersenjata mengepung perkemahan tentera Jepun. Kebanyakan daripada senjata ini kemudiannya digunakan oleh unit BKR Sudirman, menjadikannya salah satu yang terbaik di dalam negara; senjata lebihan telah diedarkan kepada batalion lain.