Soedirman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 79:
 
===Rundingan dengan Belanda===
Sementara itu, Sjahrir terus bekerja pada rundingan dengan kuasa-kuasa Bersekutu. Pada 7 Oktober 1946, Sjahrir dan bekas Perdana Menteri Belanda, Wim Schermerhorn, bersetuju untuk berusaha ke arah gencatan senjata. Perbincangan adalah untuk disunting oleh diplomat British Lord Killearn dan Sudirman. Beliau mengambil kereta api khas ditugaskan ke Jakarta, yang berlepas pada 20 Oktober. Bagaimanapun, beliau mengarahkan ia untuk kembali ke Yogyakarta apabila pasukan Belanda enggan membenarkan beliau dan orang-orangnya untuk memasuki bandar dengan senjata mereka, perasaan bahawa sesuatu perintah itu melanggar beliau rasa penghormatan; Belanda meminta maaf, mentafsirkan peristiwa sebagai salah faham. Sudirman mengambil kereta api yang lain pada akhir Oktober, tiba di Stesen Gambir di Jakarta pada 1 November, di mana beliau telah disambut oleh orang ramai yang besar. Perbincangan di Jakarta menyebabkan penggubalan Perjanjian Linggadjati pada 15 November; perjanjian ini telah disahkan pada 25 Mac 1947, walaupun dikutuk hebat oleh nasionalis Indonesia. Sudirman telah divokalkan terhadap perjanjian itu, yang didapati tidak menjejaskan kepentingan Indonesia, tetapi menganggap dirinya wajib mengikuti arahannya.
 
Pada awal tahun 1947, dengan Perjanjian Linggadjati yang memberi keamanan relatif, Sudirman memulakan kerja kepada pengukuhan TKR dengan pelbagai laskar. Sebagai sebahagian daripada jawatankuasa, Sudirman mula menyusun semula tentera; mereka mencapai persetujuan pada Mei 1947, dan pada 3 Jun 1947 [[Tentera Nasional Indonesia]] (TNI) telah dirasmikan; ia terdiri daripada pasukan TKR dan pelbagai kumpulan laskar, yang Sudirman telah dimasukkan hanya selepas menyedari sejauh mana manipulasi mereka dengan parti-parti politik. Walaubagaimanapun, gencatan senjata yang diperolehi melalui Perjanjian Linggadjati tidak tahan lama. Pada 21 Julai 1947, pasukan Belanda - yang telah menguasai kawasan diduduki yang ditinggalkan oleh British semasa pengeluaran mereka - melancarkan Operasi Produk, dan cepat berjaya menguasai petak besar [[Jawa]] dan [[Sumatera]]; kerajaan pusat di Yogyakarta kekal tidak disentuh. Sudirman dipanggil tentera untuk melawan, menggunakan kod "Ibu Pertiwi memanggil! Ibu Pertiwi memanggil!", dan kemudian menyerahkan beberapa ucapan kepada RRI dalam usaha yang gagal untuk menggalakkan tenteranya berperang melawan Belanda. Walau bagaimanapun, [[Angkatan Tentera Indonesia|tentera Indonesia]] tidak bersedia dan barisan mereka runtuh dengan cepat.
 
Tertekan oleh [[Bangsa-Bangsa Bersatu]], yang telah melihat keadaan di bekas Hindia Timur dengan penghinaan, pada 29 Ogos 1947 Belanda menubuhkan Van Mook Line, yang membahagikan kawasan Belanda dan Indonesia yang dikawal. Sepanjang garisan gencatan senjata yang dipanggil. Sudirman teringat gerila Indonesia bersembunyi di tanah Belanda diadakan, yang memerintahkan mereka untuk kembali ke kawasan Indonesia diadakan. Untuk mengekalkan semangat mereka sehingga, beliau merujuk kepada pengeluaran sebagai hijrah, mengingatkan penghijrahan [[Nabi Muhammad s.a.w.]] ke [[Madinah]] pada tahun 622 Masihi, membayangkan bahawa mereka akan kembali. Lebih 35,000 tentera meninggalkan Jawa barat di perintah ini, perjalanan ke Yogyakarta dengan kereta api dan kapal. sempadan ini telah dirasmikan oleh Perjanjian Renville pada 17 Januari 1948; antara penandatangan adalah Amir Syarifuddin, pada masa itu juga berkhidmat sebagai Perdana Menteri. Sementara itu, Syarifuddin mula merasionalkan tentera, memotong kembali pada bilangan tentera. Pada masa yang tentera biasa terdiri daripada 350,000 orang, dengan lebih 470,000 dalam laskar itu.
 
===Perang Gerila===