The Beatles: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 141:
Lennon ditembak dan meninggal dunia pada tarikh 8 Disember 1980 di New York City. Sebagai ucapan peribadi, Harrison menulis ''All Those Years Ago'', lagu tentang detik-detik bersama The Beatles yang dirakam sebelum kematian Lennon. Dengan isterinya Linda, McCartney menyumbang dalam vokal latar, dan Starr pada drum. Lagu tersebut dinyanyikan semula dengan lirik baru serta dikeluarkan sebagai single pada Mei 1981. Karya individu McCartney, ''Here Today'', muncul dalam album ''Tug of War'' pada bulan April 1982. Pada tahun 1987, Harrison mengeluarkan album yang berjudul album ''Cloud Nine'' yang mengandungi ''When We Was Fab'', sebuah lagu yang menceritakan zaman Beatlemania.
 
The Beatles diabadikan dalam Rock and Roll Hall of Fame pada tahun 1988. Harrison dan Starr menghadiri upacara bersama janda Lennon, [[Yoko Ono]] dan dua anak lelakinya Julian dan Sean. McCartney membatalkan kedatangannya dengan mengadakan satu sidang akhbar, "Setelah 20 tahun, The Beatles masih mempunyai banyak perbezaan urusan yang saya harap dapat diselesaikan mulai sekarang. Malangnya, mereka tidak mahu, jadi saya merasa seperti seorang munafik yang melambaikan tangan dan tersenyum pada mereka dalam perjumpaan palsu" ({{efn|Original: "After 20 years, The Beatles still have some business differences which I had hoped would have been settled by now. Unfortunately, they have not been, so I would feel like a complete hypocrite waving and smiling with them at a fake reunion.")}} Pada tahun berikutnya, EMI/Capitol mengabulkan tuntutan The Beatles yang sudah puluhan tahun mengenai royalti dan memberikan label rasmi terhadap material yang tak pernah dikeluarkan sebelumnya.
 
====1990an====
Baris 151:
Harrison meninggal dunia kerana [[kanser paru-paru]] pada 29 November 2001. McCartney dan Starr bersama pemuzik-pemuzik lain mengadakan Concert for George yang disusun oleh Eric Clapton dan janda mendiang Harrison, Olivia. Konsert diadakan di Royal Albert Hall di hari ulang tahun pertama kematian Harrison. Selain lagu yang dicipta untuk The Beatles dan kerjaya solonya, konsert itu juga menyertakan muzik tradisional India yang disukai Harrison dan ikut mempengaruhi warna muzik The Beatles. Pada tahun 2003, ''Let It Be ... Naked'', versi baru dari Let It Be yang dihasilkan McCartney. Salah satu perbezaan utamanya dengan album asli adalah kehilangan gubahan alat muzik biola asli. Album ini memasuki 10 terbesar dalam carta lagu di England dan Amerika Syarikat.
 
Lagu The Beatles digunakan sebagai lagu latar ''Cirque du Soleil Las Vegas''. George Martin dan anak lelakinya Giles mengadun semula dan menyambungkan 130 buah rakaman The Beatles untuk menghasilkan album berjudul ''Love'', dengan cara "menghidupkan semula semua tempoh musical The Beatles dalam tempoh yang singkat" ("a{{efn|Original: “a way of re-living the whole Beatles 'musical lifespan in a very condensed period ")}}. Persembahan tersebut dibuka secara rasmi pada bulan Jun 2006 dan album ''Love'' dikeluarkan pada bulan November. McCartney dan Starr menghadiri acara satu tahun dan muncul dalam acara Larry King Live bersama Ono dan Olivia Harrison. Pada tahun 2007, dikhabarkan McCartney berniat menyiapkan ''Now and Then'', demo ketiga Lennon yang disiapkan dalam sesi Anthology. Karya tersebut akan dikreditkan dengan komposisi Lennon/McCartney dengan penambahan versi baru, dan juga menyertakan lagu dengan ketukan dram oleh Starr dan rakaman gitar Harrison.
 
Pada bulan Mac 2008, peguam The Beatles dilantik untuk mencegah pengedaran rakaman-rakaman persembahan Starr yang tidak dikeluarkan pada saat persembahan pertamanya di The Star Club, Hamburg pada tahun 1962. Pada bulan November, McCartney membincangkan keinginannya agar Carnival of Light, sebuah rakaman eksperimental berdurasi 14 minit yang dirakam The Beatles di Studio Abbey Road pada tahun 1967 dapat dikeluarkan secara rasmi. McCartney mengadakan konsert amal pada 4 April 2009 di Radio City Music Hall untuk David Lynch Foundation dengan penampilan pelbagai pemuzik, termasuk Starr. The Beatles: Rock Band, sebuah [[permainan video]] muzik dari siri Rock Band dikeluarkan pada 9 September 2009. Pada hari yang sama, 12 buah album asal The Beatles yang sudah digilap, Magical Mystery Tour dan kompilasi Past Masters dikeluarkan secara bersama.
 
====2010an====
Disebabkan perselisihan royalti lama berjalan, the Beatles adalah antara artis utama yang terakhir untuk menandatangani perjanjian perkhidmatan muzik dalam talian. Perselisihan sisa yang berpunca daripada 'pertikaian dengan pemilik [[Apple|Apple, Inc.]], [[iTunes]]' Apple Corps atas penggunaan nama "Apple" adalah juga bertanggungjawab ke atas kelewatan itu, walaupun pada tahun 2008, McCartney menyatakan bahawa halangan utama untuk membuat katalog The Beatles boleh didapati dalam talian adalah bahawa EMI "mahu sesuatu yang kita tidak bersedia untuk memberi mereka". Pada tahun 2010, pegawai tiga belas album studio Beatles, Past Masters, dan merah dan ''Red and Blue'' disediakan di iTunes.
 
Pada tahun 2012, operasi rakaman muzik [[EMI]] yang telah dijual kepada [[Universal Music Group]]. Dalam usaha untuk Universal Music untuk memperoleh EMI, [[Kesatuan Eropah]], atas sebab-sebab ketidakpercayaan, memaksa EMI berputar aset termasuk Parlophone. Universal telah dibenarkan untuk menyimpan katalog rakaman muzik The Beatles, yang diuruskan oleh Capitol Records di bawah bahagian Capitol Music Group. Juga pada tahun 2012, seluruh katalog asal album The Beatles ini diterbitkan semula dalam bentuk [[piring hitam|vinil]], disediakan sama ada secara individu atau sebagai satu set kotak.