The Beatles: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 331:
Dalam tahun 1969, katalog Beatles telah diterbitkan hampir secara eksklusif oleh Northern Songs Ltd., sebuah syarikat yang ditubuhkan pada bulan Februari 1963 oleh penerbit muzik Dick James khusus untuk Lennon dan McCartney, walaupun ia kemudiannya mengambilalih lagu oleh artis-artis lain. Syarikat ini telah dianjurkan dengan James dan rakan kongsinya, Emmanuel Silver, memiliki kepentingan mengawal, menggambarkan dengan kepelbagaian sebagai 51% atau 50% ditambah satu saham. McCartney mempunyai 20%. Laporan lagi berbeza-beza mengenai bahagian Lennon - 19 atau 20% - dan Brian Epstein - 9 atau 10% - yang mana beliau menerima sebagai ganti yuran pengurusan band 25%.
 
Pada tahun 1965, syarikat itu disenaraikan awam. Lima juta [[saham]] telah diwujudkan, di mana pengetua asal dikekalkanmengkekalkan 3.75 juta. James dan Silver masing-masing menerima 937.500 saham (18.75% daripada 5 juta); Lennon dan McCartney masing-masing menerima 750,000 saham (15%); dan syarikat pengurusan Epstein, NEMS Enterprises, menerima 375,000 saham (7.5%). Daripada 1.25 juta saham dijual, Harrison dan Starr memperoleh setiap 40,000. Pada waktu persembahan korban saham, Lennon dan McCartney memperbaharui kontrak penerbitan tiga tahun mereka, mengikat mereka ke Northern Songs sehingga tahun 1973.
 
Harrison mencipta Harrisongs untuk mewakili kandungan The Beatles, tetapi menandatangani kontrak tiga tahun dengan Northern Songs yang memberikannya hak cipta untuk kerja-kerja sehingga Mac 1968, yang termasuk "Taxman" dan "In You’re Without You". Lagu-lagu di mana Starr menerima penulisan kredit sebelum 1968, seperti "What Goes On" dan "Classic", juga hakcipta Northern Songs. Harrison tidak memperbaharui kontraknya dengan Northern Songs apabila ia berakhir, menandatangani dan bukannya dengan Apple Publishing sambil mengekalkan hak cipta untuk kerja-kerja dari sudut. Harrisongs memiliki hak untuk lagu-lagu Beatles seperti "While My Guitar Gently Cries" dan "Something". Tahun itu, juga, Starr mencipta Startling Music, yang memegang hak untuk Beatles kandungannya, “Don’t Pass Me By" dan “Octopus ParkGarden".
 
Pada bulan Mac 1969, James mengatur untuk menjual dan saham rakan kongsi mereka, Northern Songs untuk syarikat penyiaran British Associated Television (ATV), yang diasaskan oleh impresario Lew Grade, tanpa terlebih dahulu memaklumkan The Beatles. Band ini kemudian membuat tawaran untuk mendapatkan kepentingan pengawalan dengan cuba untuk menyelesaikan urusan dengan sebuah syarikat broker konsortium London yang telah mengumpul pegangan 14%. Perjanjian itu runtuh walaupun dibantah oleh Lennon, yang mengisytiharkan, "Saya naik muak dengan lelaki dalam saman duduk di atas keldai lemak mereka di Bandar Raya." Pada akhir Mei, ATV telah memperoleh kepentingan majoriti di Northern Songs, mengawal hampir keseluruhan katalog Lennon-McCartney, serta apa-apa bahan masa depan sehingga tahun 1973. Dalam kekecewaan, Lennon dan McCartney menjual saham mereka untuk ATV pada akhir Oktober 1969.
 
Pada tahun 1981, kerugian kewangan oleh syarikat induk ATV, ACC, menyebabkan ia cuba untuk menjual bahagian muzik. Menurut penulis Brian Southall dan Rupert Perry, Gred menghubungi McCartney, menawarkan ATV Music dan Northern Songs untuk $ 30 juta. Menurut akaun McCartney memberikan pada tahun 1995, beliau telah bertemu dengan Gred dan menjelaskan beliau berminat semata-mata dalam katalog Northern Songs, jika Gred yang pernah bersedia untuk "memisahkan" yang bahagian ATV Music. Tidak lama selepas itu, Gred ditawarkan untuk menjual kepadanya Northern Songs untuk £ 20 juta, memberi bekas ahli Beatles "seminggu atau lebih" untuk membuat keputusan. Dengan akaun McCartney, dia dan Ono membalas dengan tawaran £ 5 juta yang telah ditolak. Menurut laporan pada masa itu, Gred enggan memisahkan Northern Songs, dan menolak tawaran sebanyak £ 21-25.000.000 dari McCartney dan Ono untuk ATV Music. Pada tahun 1982, ACC secara keseluruhannya telah dijual kepada hartawan perniagaan Australia Robert Holmes à Court untuk £ 60 juta.
 
Tiga tahun kemudian, [[Michael Jackson]] membeli ATV harga $ 47.5 juta. Pengambilalihan ini memberikan kawalan ke atas hak penerbitan kepada lagu-lagu lebih daripada 200 Beatles, serta 40,000 hak cipta lain. Pada tahun 1995, dalam perjanjian yang diperolehi beliau dilaporkan $ 110 juta, Jackson menggabungkan perniagaan penerbitan muziknya dengan [[Sony]], mewujudkan sebuah syarikat baru, Sony/ATV Music Publishing, di mana beliau memegang kepentingan 50%. Penggabungan itu dibuat syarikat baru, maka bernilai lebih setengah bilion dolar, penerbit muzik yang ketiga terbesar di dunia.
 
Walaupun kekurangan hak penerbitan kepada kebanyakan lagu-lagu mereka, Harta Lennon dan McCartney terus menerima bahagian royalti penulis-penulis masing-masing, yang bersama-sama adalah 33⅓% daripada jumlah hasil komersial di [[Amerika Syarikat]] dan yang berbeza di tempat lain di seluruh dunia antara 50 dan 55%. Dua daripada Lennon dan lagu-lagu McCartney terawal - "Love Is" dan "P.S. I Love You" - telah diterbitkan oleh sebuah anak syarikat [[EMI]], Ardmore & Beechwood, sebelum mereka menandatangani dengan James. McCartney memperoleh hak penerbitan mereka dari Ardmore pada pertengahan 1980-an, dan mereka adalah dua lagu Beatles yang dimiliki oleh syarikat McCartney MPL Communications.
 
==Catatan==