The Beatles: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 71:
[[Fail:Paul, George & John.png|thumb|right|The Beatles di Belanda, Jun 1964.]]
 
Kemunculan sulung The Beatles di [[Amerika Syarikat]] sebenarnya ditangguhkan selama hampir setahun semasa Capitol Records, cawangan EMI di Amerika mundur untuk menerbitkan ''Please Please Me'' atau ''From Me to You''. Rundingan dengan label bebas Amerika menghasilkan beberapa single jadi dikeluarkan, namun masalah-masalah royalti dan ejekan terhadap gaya rambut moptop The Beatles jadi halangan lain. Pada masa Capitol mula mengurus jualan, bukannya mengeluarkan LP asli, malahan menghimpunkan album berbeza untuk pasaran Amerika dari pelbagai rakaman The Beatles yang terdahulu dan memilih lagu-lagu pilihan mereka sendiri sebagai single. Carta lagu Amerika berjaya "dikuasai" oleh Beatles selepas sebuah tayangan berita CBS memberitakan "kegilaan" Beatlemania di England yang membuat Capitol mempercepatkan pelancaran ''I Want to Hold Your Hand'' pada Disember 1963. {{#tag:ref|Presiden Vee-Jay Ewart Abner melepaskan jawatan selepas ia diketahui bahawa beliau menggunakan dana syarikat untuk meliputi hutang judi.|group=nota}} Kemunculan pertama mereka di Amerika akhirnya dijadualkan beberapa minggu kemudian.
 
Semasa The Beatles meninggalkan UK pada 7 Februari 1964, kira-kira 4000 peminatnya berkumpul di Heathrow, melambaikan tangan dan menjerit apabila pesawat lepas landas. ''I Want to Hold Your Hand'' sudah terjual 2.6 juta keping di [[Amerika Syarikat]] selama 2 minggu sebelum ini, namun The Beatles masih tetap gugup apakah mereka akan dapat diterima. Di [[Lapangan Terbang Antarabangsa John F. Kennedy]], [[New York City]], mereka disambut kira-kira 3000 orang. Mereka tampil pertama kali di stesen televisyen Amerika secara langsung 2 hari kemudian dalam acara ''The Ed Sullivan Show'', yang ditonton hampir 74 juta penonton - lebih daripada 40 peratus penduduk Amerika Syarikat. Keesokan harinya, sebuah akhbar harian menulis tentang The Beatles "couldtidak notboleh carrymenyanyikan alagu tunedari acrossseberang the AtlanticAtlantik", ({{efn|Original: "tidak“could bolehnot menyanyikancarry lagua daritune seberangacross Atlantik"),the Atlantic”}} tetapi sehari kemudian, konsert pertama mereka di Washington Coliseum membuktikan populariti mereka di Amerika. Hari berikutnya, sambutan yang meriah juga diterima pada ketika konsert di Carnegie Hall. Mereka hadir lagi di Ed Sullivan Show untuk kali kedua sebelum pulang ke England pada 22 Februari.
 
Di minggu ke-4 pada April, The Beatles sudah menduduki 12 kedudukan di tangga lagu single Billboard Hot 100, termasuk 5 kedudukan carta. Di minggu yang sama, LP Amerika ke-3 telah dikeluarkan dan sama seperti 2 LP lain, menduduki nombor satu atau dua di carta lagu Amerika. Populariti The Beatles menarik perhatian yang tak terduga akan muzik England, dan beberapa pemuzik Britain lain juga memulakan debut masing-masing di Amerika dan berjaya sehingga dalam 3 tahun berikutnya pengaruh muzik Inggeris diistilahkan dengan Penjajahan British (British Invasion). Gaya rambut The Beatles yang panjang, tidak biasa untuk zaman itu banyak diejek oleh orang-orang dewasa, namun memberi inspirasi kepada golongan belia.