Anime: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 5:
 
== Cara menyebut perkataan anime ==
Perkataan ''Anime'' dijadikan melalui perkataan [[bahasa Inggeris|inggeris]] ''animation'' yang dibacakan sebagai ''a-ni-me-syon'' (アニメーション). Disebabkan kebiasaan orang Jepun untuk memendekkan perkataan katakana yang melebihi 4 huruf, ''syon''(ション) dibuang daridaripada perkataan ''a-ni-me-syon'', menjadikannya ''a-ni-me'' (アニメ) sahaja. Istilah ini tidak digunakan sehingga pertengahan tahun 1960-an, di mana sebuah majalah [[Jepun]] mula membacakan ''animation'' sebagai ''anime''. Dari sinilah, perkataan ''anime'' dilahirkan, dan digunakan sehingga hari ini.
 
== Sejarah ==
{{utama|Sejarah anime}}
Sejarah anime bermulanya seawal tahun 1907. Namun, pada masa itu animasi di Jepun hanyalah terhad kepada beberapa orang, kerana masasemasa itu, animasi tidaktidaklah sepopularseterkenal sekarang.
 
=== Generasi pertama anime ===
Pada tahun 1910-1920an1920-an, ''animator'' untuk anime termasuktermasuklah [[Shimokawa Oten]], [[Kouchi Jun'ichi]], [[Kitayama Seitaro]].
 
Tidak banyak pembuatan daridaripada generasi ini yang masih terdapat di dunia sehingga kini. Kebanyakannya telah dihapuskan, hilang, dilesen oleh pihak pawagam atau lain-lain.
 
=== Generasi kedua anime ===