Hamka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 53:
[[File:Museum Rumah Kelahiran Buya Hamka.jpg|thumb|left|250px|Rumah, yang diduduki oleh Hamka dan neneknya semasa zaman kanak-kanak di [[Maninjau, Tanjung Raya, Agam|Maninjau]], diubahsuai pada 2001 sebagai [[Muzium Rumah Kelahiran Buya Hamka]].]]
 
Hamka dilahirkan pada 17 Februari 1908 ([[Takwim Hijrah|Kalendar Hijrah]]: 13 Muharram 1362AH) di Minangkabau, Sumatera Barat, sebagai anak sulung daripada tujuh adik-beradik. Beliau dibesarkan dalam keluarga Islam yang taat. Bapanya adalah [[Abdul Karim Amrullah]], seorang pembaharu perkeranian Islam di [[Minangkabau]] yang dikenali sebagai Haji Rasul, manakala ibunya, Sitti Shafiyah, datang dari artis-artis berketurunan Minangkabau. Bapa kepada Abdul Karim, datuk Hamka, iaitu Muhammad Amrullah telah dikenali sebagai seorang pengikut ulama Jemaah Naqsyabandiyah.
 
Malik masih berusia empat tahun ketika ibu bapanya berpindah ke [[Padang]]. Di antara keluarga ibunya, Hamka berhampiran dengan datuk atau neneknya yang bergelar Bagindo Nan Batuah - seorang guru tari dan pencak silat. Ketika kedua-dua ibu bapanya pindah ke Padang, Malik yang masih berusia empat tahun tinggal bersama datuk dan dua adiknya. Dari datuknya, Hamka sering mendengar pantun-pantun yang merakam keindahan alam Minangkabau. Bersama rakan-rakan sebaya, Hamka kecil menghabiskan masa bermain di Danau Maninjau. Mengikuti tradisi anak lelaki di Minangkabau, Malik belajar mengaji di surau yang berada di sekitar tempat beliau tinggal.