Brosur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Menggantikan laman dengan 'Imej:antiamling.gif GANYANG MALINGSIA {{stub}}'
Baris 1:
[[Imej:antiamling.gif]]
'''Brosur''', '''buku kecil''', atau '''pamflet''' adalah terbitan bukan berkala yang dapat terdiri dari satu hingga sejumlah kecil muka surat, tidak mempunyai perkaitan dengan terbitan lain, dan selesai dalam sekali terbit. Halamannya sering dijadikan satu (antara lain dengan [[pengokot]], [[benang]], atau [[kawat]]), tapi tidak menggunakan jilid keras. Menurut takrifan [[UNESCO]], brosur adalah terbitan tidak berkala yang tidak dijilid keras, lengkap (dalam satu kali terbitan), memiliki paling sedikit 5 halaman tetapi tidak lebih dari 48 halaman, di luar perhitungan halaman sampul.<ref name="ALA">{{cite book |last= |first= |authorlink= |coauthors= |title=The ALA Glossary of Library dan Information Science |year=1983 |publisher=American Library Association |location= |isbn= }}</ref>
 
GANYANG MALINGSIA
Di [[England]] dari [[abad ke-16]] hingga [[abad ke-18]], istilah ''pamphlet'' digunakan untuk [[risalah]] singkat dan berkontroversi mengenai topik-topik terkini, umumnya berhubungan dengan agama atau politik.<ref name="ALA" />
 
{{stub}}
== Bentuk dan isi ==
Apabila terdiri daripada satu halaman, brosur umumnya dicetak pada kedua sisi, dan dilipat dengan pola lipatan tertentu hingga membentuk sejumlah panel yang terpisah. Pamflet yang hanya terdiri dari satu lembaran/halaman sering disebut '''lembar iklan''' (bahasa Inggeris: ''leaflet'', ''flier'', atau ''flyer''). Selain itu, brosur yang memuatkan maklumat tentang barangan disebut juga sebagai '''katalog produk''' atau sering hanya disebut '''katalog'''.
 
Brosur atau pamflet memuat maklumat atau penerangan tentang suatu produk, perkhidmatan, syarikat, sekolah, kemudahan umum, atau dimaksudkan sebagai kemudahan pengiklanan. Maklumat dalam brosur ditulis dalam bahasa yang ringkas, dan dimaksudkan untuk mudah difahami dalam waktu yang singkat. Brosur juga direka agar menarik perhatian, dan dicetak dengan menggunakan kertas yang baik dalam usaha memberikan kesan yang baik terhadap produk tersebut.
 
Buku kecil sering memiliki sampul, halaman judul, dan dijilid, dan memiliki jumlah muka surat yang lebih banyak dari pamflet. Bentuknya sering kelihatan seperti buku ukuran kecil. Berbeza dengan pamflet, buku kecil tidak sesuai untuk pengiklanan.
 
Sejumlah barangan seperti barang elektronik, sering menyertakan buku kecil yang mengandungi perincian produk atau penjelasan cara penggunaan. Buku kecil yang disertai barang elektronik kadang-kala memiliki jumlah halaman yang banyak dan tidak habis dibaca sekali. Album rekaman, seperti [[kaset]] atau [[CD]] sering menyertakan buku kecil yang berisi lirik lagu, foto, dan nama-nama artis.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
 
[[Kategori:Buku]]
 
[[de:Broschüre]]
[[en:Brochure]]
[[eo:Broŝuro]]
[[id:Brosur]]
[[it:Brochure]]
[[ja:小冊子]]
[[nl:Brochure]]
[[ru:Брошюра]]
[[sv:Broschyr]]