Kartinah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 35:
 
==Penerbitan==
[[Andjar Asmara]], yang mengarahkan Kartinah, mempunyai pengalaman sebelum ini sebagai ketua editor daripada majalah filem ''Doenia Film'' (1929-1930) dan drama untuk kumpulan teater Dardanella. Beliau telah dijemput untuk mengarahkan oleh [[The Teng Chun]], seorang penerbit filem [[[Cina]] dan ketua Java Industrial Film; Andjar juga menulis skrip filem itu. Beberapa pelakon telah diambil daripada kumpulan Dardanella, termasuk Astaman, Ali Joego, dan M. Rasjid Manggis, manakala R. Inoe Perbatasari telah sebelum ini bekerja dengan kumpulan Andjar, Bollero. Kartinah adalah filem sulung arahan Andjar dan lakonan sulung daripada beberapa pelakon.
 
[[File:Astaman and Ratna Asmara in Kartinah, D'Orient 34 (23 August 1941).jpg|left|thumb|Satu iklan untuk ''Kartinah'' di kulit majalah ''D'Orient'', 23 Ogos 1941]]
 
Andjar dan isterinya, Ratna, setiap seorang diberikan 1000 [[guilder|gulden]] untuk kerja-kerja mereka, Andjar sebagai pengarah dan Ratna sebagai seorang pelakon. Pasangan itu turut menerima saham 10 peratus daripada keuntungan bersih. Yuran ini, dua kali yang diperolehi oleh bintang untuk studio lain, telah dilakukan oleh subsidi daripada LBD. Dana daripada LBD dan Jabatan Hal Ehwal Dalam Negeri juga telah digunakan dalam penerbitan, yang membolehkan untuk penggambaran kesan dan adegan mahal, termasuk satu dengan api yang besar dan serangan udara pertama di pawagam negara. Walaupun begitu, ahli sosiologi Indonesia A. Budi Susanto menyatakan bahawa filem itu meletakkan kisah cinta yang pertama, meninggalkan peranan LBD di latar belakang. Dana selanjutnya telah diambil daripada penempatan produk: mesin jahit Singer dan dua majalah tempatan.
 
Kartinah pada asalnya bertujuan untuk bertajuk Kartini. Walau bagaimanapun, ini mencetuskan kontroversi kerana kenang-kenangan tajuk emansipasi wanita, Kartini. Penggambaran bermula pada awal tahun 1940 dan menerima perhatian pelbagai kumpulan tempatan yang melawat yang ditetapkan. Filem ini adalah dalam [[hitam putih]].
 
==Keluaran dan sambutan==