Analisis Fourier: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Hari ini, subjek analisis Fourier merangkumi spektrum luas matematik. Dalam bidang sains dan kejuruteraan, proses penguraian fungsi kepada komponen ayunan sering dipanggil analisis Fourier, manakala operasi untuk membina semula fungsi dari serpihan ini dikenali sebagai '''sintesis Fourier'''. Sebagai contoh, menentukan apa frekuensi komponen yang terdapat di dalam nota muzik akan melibatkan pengiraan jelmaan Fourier sampel nota muzik. Seseorang itu kemudian boleh mensintesis semula bunyi yang sama dengan memasukkan komponen frekuensi seperti yang dinyatakan dalam analisis Fourier. Dalam matematik, istilah ''analisis Fourier'' sering merujuk kepada kajian kedua-dua operasi.
 
Proses penguraian itu sendiri dipanggil [[transformasi Fourier]]. keluarannya, jelmaan Fourier, sering diberi nama yang lebih khusus, yang bergantung kepada domain dan ciri lain bagi fungsi yang sedang diubah. Selain itu, konsep asal analisis Fourier telah dilanjutkan dari masa ke masa untuk digunapakai kepada lebih banyak keadaan abstrak dan umum, dan bidang umum sering dikenali sebagai [[analisis harmonik]]. Setiap [[jelmaan (matematik)|jelmaan]] yang digunakan untuk analisi (lihat [[senarai jelmaan berkaitan Fourier]]) mempunyai yang sama [[Fungsi songsang|songsang]] jelmaan yang boleh digunakan untuk sintesis.
 
== Aplikasi ==
 
Ia juga merupakan proses [[matematik]] yang digunakan untuk memecahkan masalah [[Gelombang|bentuk gelombang]] kompleks dengan menguraikan gelombang itu menjadi komponen [[Gelombang sinus|sinusoidanya]]. Setiap bentuk gelombang yang kompleks dapat ditunjukkan terjadi daripada sejumlah gelombang sinus murni yang terdiri daripada suatu gelombang sinus dasar ditambah [[harmonik]]-harmonik khusus gelombang itu. Sebagai contoh, dengan menambahkan harmonik gasal pada sebuah gelombang sinus (iaitu 3f, 5f, 7f, dst.) akan memperoleh [[gelombang persegi]].