Zombi Kampung Pisang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mrpresidentfaris (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 25:
| followed by = ''[[Hantu Kak Limah Balik Rumah (filem)|Hantu Kak Limah Balik Rumah]]''
}}
''''' Zombi Kampung Pisang''''' ialah sebuah [[filem]] komedi seram arahan pengarah berpengalaman, [[Mamat Khalid]] yang ditayangkan di pawagam Malaysia pada 2007. Filem yang dibintangi oleh penyanyi rock popular, [[Awie]], [[AC Mizal]], [[Que Haidar]], [[Ezlynn]], [[Man Kadir]], [[Zami Ismail]], dan [[Soffi Jikan]] ini berlatarbelakangkan suasana Kampung Pisang semasa kejadian zombiezombi berlaku. Filem ini merupakan filem zombiezombi pertama di Malaysia.
 
== Plot ==
Baris 33:
 
Pak Jabit datang menziarah, namun beliau juga tak semena–mena meninggal dunia semasa sedang memeriksa mayat Pak Abu. Keadaan menjadi bertambah gawat. Ketika ketiga-tiga pemuda tersebut berbincang mengenai kejadian yang menimpa, jeritan dari atas rumah mengejutkan mereka. Cikgu Munah dan Cikgu Maimun, anak-anak perempuan Pak Abu memberitahu yang kedua-dua mayat tadi telah hilang.
[[Imej:ZKP01.jpg|left|thumb|280px|Pak Jabit(Man Kadir) dan Pak Abu(Zami Ismail) semasa menjadi zombiezombi]]
Kerantong dipalu, memecah keheningan Kampung Pisang pada malam itu. Orang kampung mula berkumpul di Dewan Orang Ramai. Ketika kekecohan itu, beberapa orang lagi rebah meninggal dunia.
 
Tiba-tiba bekalan eletrik terputus dan keadaan menjadi gelap. Mayat-mayat tersebut yang telah menjadi 'ZombieZombi' lalu mula menyerang orang-orang kampung. Pihak Polis dimaklumkan dan siasatan dijalankan. Keadaan menjadi bertambah gawat dan huru-hara apabila penduduk kampung bertempiaran lari ke sana sini untuk menyelamatkan diri daripada diserang oleh "ZombieZombi-ZombieZombi".
 
Apakah musibah dan apakah rahsia di sebalik segala kejadian ini?
 
==Pelakon==
Baris 59 ⟶ 57:
*Poster Terbaik(Pencalonan)
== Pautan luar ==
*[http://www.sinemamalaysia.com.my/film/info/?id=Zombie_Kampung_Pisang_133 ZombieZombi Kampung Pisang di Sinema Malaysia]
 
{{Mamat Khalid}}