Kuala Langat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 31:
|footnotes =
}}
 
'''Kuala Langat''' adalah salah satu dari sembilan daerah di [[Selangor]]. Ia bersempadan dengan daerah [[Klang]] dan [[Sepang]]. Sebahagian daerah Kuala Langat terletak di persisiran [[Selat Melaka]]. Pembangunan pesat kawasan seperti Putrajaya dan Lapangan Terbang KLIA telah meletakkan daerah ini kawasan yang strategik untuk pelaburan. Di samping itu, daerah ini disokong dengan kemudahan infrastuktur jalan raya yang baik yang menyambungkan ke Pusat Bandaraya [[Kuala Lumpur]], [[Petaling Jaya]], [[Shah Alam]], Bandar DiRaja [[Klang]], [[Pelabuhan Klang]], [[Putrajaya]] dan [[KLIA]].
[[File:Kuala Langat District and Land Office.jpg|thumb|Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Langat]]
 
'''Kuala Langat''' adalah salah satu dari sembilan daerah di [[Selangor]], [[Malaysia]]. Ia bersempadan dengan daerah [[Klang]] dan [[Sepang]]. Sebahagian daerah Kuala Langat terletak di persisiran [[Selat Melaka]]. Pembangunan pesat kawasan seperti Putrajaya dan Lapangan Terbang KLIA telah meletakkan daerah ini kawasan yang strategik untuk pelaburan. Di samping itu, daerah ini disokong dengan kemudahan infrastuktur jalan raya yang baik yang menyambungkan ke Pusat Bandaraya [[Kuala Lumpur]], [[Petaling Jaya]], [[Shah Alam]], Bandar DiRaja [[Klang]], [[Pelabuhan Klang]], [[Putrajaya]] dan [[KLIA]].
 
Daerah Kuala Langat mempunyai keluasan seluas 87,704 hektar. Jumlah penduduk melebihi 200,000 orang dengan majoriti daripada bangsa [[Melayu]], diikuti oleh [[Cina]] dan [[India]] serta sejumlah kecil orang-orang asli.