Republik China di Taiwan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Baris 82:
{{main|Sejarah Taiwan}}
 
Walaupun penempatan di Taiwan telah wujud sejak [[Zaman Paleolitik]], rekod sejarah rasmi Taiwan bermula sekitar abad ke-17. Abad ke-15 dan ke-16 adalah tempat kuasa Eropah memulakan kempen penjajahan melalui laluan perdagangan laut baharu. Orang [[Empayar Portugal|Portugis]] mula menemui Taiwan pada abad ke-16 tetapi tidak menjajahnya. Pada tahun 1600, [[Republik Belanda|Belanda]] mencuba nasib menjajah [[Penghu|Pulau Penghu]] berdekatan tetapi dihalau tentera [[Dinasti Ming|Ming]] dari China. Akhirnya pada tahun 1621, pihak Belanda berjaya menjajah Penghu dalam percubaan kali kedua dan bertahan sehingga tahun 1624 setelah diusir bala tentera Ming. Belanda terpaksa berundur ke [[Tainan]] dan membina pangkalan [[Zeelandia]] bagi menetapkan penjajahan secara rasmi di Taiwan. Pada tahun 1626 pula, [[Empayar Sepanyol|Sepanyol]] membuka pangkalan di bahagian utara Taiwan berhampiran [[Keelung]] tetapi berundur pada tahun 1642.
Taiwan pada asalnya adalah jajahan Jepun pada tahun 1895-1945, hasil kekalahan teruk dinasti Qing selepas [[Perang China-Jepun Pertama]]. Selepas kekalahan yang dialami Jepun pada [[Perang Dunia II]], Taiwan telah diberikan kepada tentera Perikatan dan diduduki oleh Republik China. Ia diperintah oleh kerajaan tentera yang korup, lantas ia terjerumus kedalam keadaan kelam-kabut yang mencapai kemuncaknya pada [[peristiwa 228]]. Darurat telah diistiharkan pada tahun 1948.
 
Selepas kejatuhan [[Dinasti Ming]] ke tangan [[Manchu]], [[Zheng Chenggong]] iaitu orang kuat Dinasti Ming cuba membina pangkalan di Taiwan untuk membantu mendapatkan semula pemerintahan Dinasti Ming di seluruh negeri China. Dengan lebih 300 kapal dan 25,000 tentera, beliau berjaya menamatkan era penjajahan Belanda di Taiwan dalam masa sembilan bulan. Beliau mengasaskan [[Kerajaan Tungning]], menggubal semula sistem pemerintahan Belanda kepada sistem pentadbiran Dinasti Ming. Selepas kematiannya, pewaris Zheng Chenggong meneruskan legasi pemerintahan di Taiwan selama 22 tahun.
Dalam keadaan tidak menentu ini, selepas kekalahan yang dialami kerajaan parti KMT di tanah besar China pada tahun 1949, [[Chiang Kai-shek]] mengberi order berpindah ke pulau Taiwan dan mengistiharkan bandaraya [[Taipei]] sebagai ibu negara sementaranya. 2 juta penduduk tanah besar China juga telah mengikuti beliau ke Taiwan, lantas menjadikan jumlah penduduk pulau kecil itu bertambah ke 8 juta.
 
Pada tahun 1683, cucu Zheng Chnenggong menyerah kalah kepada [[Dinasti Qing]]. Dinasti Qing memerintah hampir 200 thuan. bagaimanapn, fasa pemodenan Taiwan hanya bertahan sehingga penghujung pemerintahan Dinasti Qing. Selepas [[Perang China-Jepun Pertama]] tahun 1895, Taiwan diserahkan kepada pihak [[Empayar Jepun|Jepun]]. Jepun menaungi Taiwan selama 50 tahun hingga [[Perang Dunia Kedua]]. Kebangitan beberapa gerakan [[anti-Jepun]] yang dilakukan sepanjang tempoh penjajahan gagal. Walaupun begitu, pihak Jepun dilihat turut memajukan industri pertanian, ekonomi dan infrastruktur Taiwan.
Semasa era [[Perang Dingin]], Republik China dinampakkan Barat sebagai "Negara China yang bebas" dan suatu bentuk penentangan terhadap [[Komunisme]], manakala Republik Rakyat China telah dilihat sebagai "China Merah" atau "China Komunis". Kerajaan Republik China diiktiraf sebagai satu-satunya kerajaan keseluruhan tanah besar China dan Taiwan yang sah oleh PBB dan kebanyakan negara Barat sehingga tahun [[1970-an]]. Negara Timur juga sedemikian rupa.
Taiwan terus berada di bawah [[pemerintahan darurat]] seperti yang diperuntukkan di bawah "Provisyen Sementara Efektif Semasa Pemberontakan Komunis" ({{lang|zh-tw|動員戡亂時期臨時條款}}) dan pemerintahan satu parti sehingga empat dekad dari tahun 1948 ke tahun 1987, apabila Presiden [[Chiang Ching-kuo]] dan [[Lee Teng-hui]], iaitu Presiden pertama Taiwan yang merupakan penduduk tempatan, secara beransur mengliberalisasikan dan mengdemokrasikan system pemerintahan.
 
Selepas Perang Dunia Kedua, [[Chiang Kai-shek]] dan parti Nasionalis [[Kuomintang]] (KMT) mengambil alih pentadbiran Taiwan. Tetapi kegiatan rasuah pihak KMT membangkitkan kemarahan dan kehilangan sokongan penduduk Taiwan sehingga tercetusnya [[Peristiwa 28 Februari]]. Insiden ini adalah bantahan terbuka dan penntangan terhadap kekerasan KMT yang mengakiiatkan kematian pluhan ribu orang awam. Taiwan diletakkan di bawah kuasa darurat pada tahun 1949 sehingga ia dimansuhkan pada tahun 1987. [[Demokrasi]] di Taiwan bermula pada penghujung 1980-an. Ekoran itu, Taiwan mengadakan pilihan raya presiden yang pertama pada tahun 1996. Hakikatnya Taiwan berjaya membangunkan eknomi industri eksport yang sangat kukuh di bawah kuasa jajahan selama 50 tahun. Kemajuan pesat dan pertumbuhan ekonomi Taiwan pada penghujung abad ke-20 dikenali ebagai Keajaiban Ekonomi Taiwan (''Taiwan Economic Miracle'').
Pada tahun [[2000]], [[Chen Shui-bian]] dari parti pro-Merdeka [[Parti Progresif Demokrat]] (DPP) memenangi [[pilihan raya presiden]] dan menjadi Presiden pertama ROC yang bukan daripada parti KMT. Dalam pilihanraya presiden yang berlangsung pada tahun [[2004]], selepas peristiwa penembakan 19/3 yang berlaku satu hari sebelum hari mengundi, Chen dilantik semula sebagai Presiden Taiwan dengan kemenangan tipis 0.2%. Parti pimpinan Chen, DPP, juga gagal menguasai dewan undangan dengan memenangi mejoriti kerusi, dan kalah kepada parti KMT yang mahukan penyatuan semula dengan [[tanah besar China]] pada tahun 2005. Akan tetapi, DPP berjaya menguasai Dewan Undangan Nasional Republik China.
 
== Politik ==