Bekaba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hafizyunos95 (bincang | sumb.)
bekaba
Baris 26:
}}
}}
'''''Bekaba''''' merupakan sebuah album studio ke-9 nyanyian [[Noraniza Idris]] yang diterbitkan pada tahun23 Ogos 1999. Menerusi album ini, AniNoraniza memperkenalkan muzik-muzik daerah &dan etnik yang mana trend ini diteruskan olehnya untuk album-album seterusnya. Menerusi album ini, Noraniza bekerjasama bersama Pak Ngah, Rosli Selasih, Manan Ngah dan ramai lagi komposer-komposer yang terlibat menjayakan album ini.
 
Bekaba mempertaruhkan single Tinting sebagai single pertama untuk album ini. Lagu hasil ciptaan Pak Ngah. Lagu yang berkonsepkan hadrah itu berjaya menambat hati pendengar muzik tanah air. Sekaligus Noraniza berjaya mengumpul peminatnya lebih ramai. Lagu Tinting membawa tuah apabila layak bertanding di peringkat akhir Anugerah Juara Lagu 2000.
 
== Ringkasan mengenai album ==
Noraniza Idris masih menggunakan konsep lagu yang sama. Kata Noraniza, dia tetap dengan irama Melayu tradisional. Mungkin kerana jiwa dia sudah sebati dengan alunan irama tersebut.
 
Ketika ditemui sesi fotografi di studio Utusan, Noraniza menyatakan bahawa dia tidak akan merasa bosan dengan irama tersebut.
 
Bagi dirinya, perkataan bosan itu tidak pernah timbul tetapi apa yang diinginkan adalah memastikan lagu-lagu Melayu tradisional terus popular.
 
Noraniza berkata, masih banyak irama Melayu tradisional yang belum diterokai. Dia ingin menerokai dan seterusnya mempopularkan irama tersebut. Dalam album terbaru ini Noraniza berpeluang meluahkan apa yang diingininya sebelum ini, khususnya dalam memartabatkan irama tersebut.
 
Peluang ini memberikan dia keyakinan. Apa tidaknya, dia berkesempatan meluahkan apa yang dia inginkan dalam mengangkat irama tradisional.
 
Malah dengan peluang ini juga Noraniza turut berkeyakinan album ini lebih memuaskan hati peminatnya. Bukan hanya kerana penerbitnya mempunyai pengalaman yang luas tetapi juga materialnya yang sememangnya cukup bagus,
 
Oleh itu tidak hairanlah jika untuk album kali ini ia tampilkan irama ngajat, zapin hanuman dan hadrah yang diselitkan dengan rentak masa kini. Noraniza tetap menyelitkan dengan rentak moden. Tetapi keasliannya tetap terpelihara. Penyelitan itu cuma untuk menyedapkan lagi bila didengar.
 
==Senarai Lagu==
# "Tinting"Kisah Barat (MuzikIntroduksi)" oleh Pak(Tradisional NgahMakyong &/ Hairul Anuar Harun)
# "Ngajat TampiTinting" (RosliPak Ngah / SelasihHairul &Anuar SisoHarun)
# "PanjiNgajat SumandakTampi" (Pu'KiRosli &Selasih Tok/ WanSiso)
# "SaptaPanji Sumandak" (Manan NgahTo' &Ki Hairul/ AnuarTok HarunWan)
# "Ya KasihSapta" (To'KiManan Ngah / Jamal AbdillahHairul &Anuar To'KiHarun)
# "SiSelat NaraTebrau" (PakAhmad NgahJusoh &/ HairulAhmad Anuar HarunJusoh)
# "Joget Si Kaduk Junjung" (HakciptaRaja TerpeliharaKobat / Raja Kobat)
# "Laksana Dikata" (HakciptaShireen TerpeliharaJasin Mokhtar / Megamutiara)
# "Ya Kasih" (To' Ki, Jamal Abdillah / To' Ki)
# "Sang Puteri (Rosli Selasih & Siso)
# "SelatSang TebrauPuteri" (HakciptaRosli TerpeliharaSelasih / Siso)
# "Si Nara" (Pak Ngah / Hairul Anuar Harun)
# "Tinting (Minus One)"
 
==Rujukan==