Noraniza Idris: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hafizyunos95 (bincang | sumb.)
Hafizyunos95 (bincang | sumb.)
noraniza
Baris 15:
|birth_date = {{birth date and age|1968|8|27}} |birth_place = [[Kluang]], [[Johor]], [[Malaysia]] |Instrument = Vokal|Alias = Noraniza Idris|Agama=Islam}}
 
'''Nor Aniza binti Haji Idris''' (lahir pada 27 Ogos 1968) atau lebih dikenali sebagai nama pentasnya, '''Noraniza Idris''' merupakan seorang penyanyi, penerbit, penggubah lagu, penulis lirik yang cukup terkenal di Malaysia. Beliau merupakan salah seorang penyanyi Malaysia terbaik yang berjaya melahirkan album solo di setiap 4 dekad berturut selain [[M Nasir]], [[Anita Sarawak]], [[Sharifah Aini]], [[Khatijah Ibrahim]], [[Jamal Abdillah]] dan [[Ramlah Ram]]. Memulakan karier nyanyian sejak 1985, Noraniza Idris cukup sinonim dengan lagu-lagu yang berentak irama tradisional dan etnik kreatif sehingga beliau mendapat jolokan Ratu Irama Tradisional Malaysia. Sehingga kini beliau masih kukuh di persada seni memperjuangkan irama budaya. Sepanjang karier seninya sejak 1985, beliau telah melahirkan 14 buah album dan beberapa buah album kompilasi dan duet. Pada masa yang sama, Noraniza telah banyak meraih kejayaan di anugerah-anugerah besar muzik tanah air melalui albumnya, lagu dan persembahan pentas.
 
==Kehidupan awaldan karier==
'''Nor Aniza binti Haji Idris''' dilahirkan pada 27 Ogos 1968 di Kampung Melayu, Kluang Johor. Anak kepada penyanyi boria dan qariah Al-Quran ini, ialah anak keenam daripada 12 adik-beradik. Berpendidikan rendah di Sekolah Tengku Mahmud 1, Kluang dan seterusnya melanjutkan pengajian di Sekolah Tinggi Kluang. Noraniza juga turut dikenali sebagai Kak Ani yang merupakan nama panggilannya.
 
=== '''1968-1985: Kehidupan awal dan permulaan karier''' ===
==Kerjaya==
'''NoranizaNor Aniza binti Haji Idris''' dilahirkan pada 27 Ogos 1968 di Kampung Melayu, Kluang Johor. Anak kepada penyanyi boria dan qariah Al-Quran ini, ialah anak keenam daripada 12 adik-beradik. Berpendidikan rendah di Sekolah Tengku Mahmud 1, Kluang dan seterusnya melanjutkan pengajian di Sekolah Tinggi Kluang. Noraniza juga turut dikenali sebagai Kak Ani yang merupakan nama panggilannya. Noraniza telah menyertai Bintang [[RTM]] pada tahun 1983 dan 1985 sebelum merakamkan lagu dalam album. Ketika menjalani rakaman peringkat awal Bintang RTM 1985, Hamidi Rashid, Pengurus Artis dan Reportaire Life Record pada masa itu, tertarik dengan kelunakan suara Noraniza Idris. Dia lalu mendekati Noraniza dan ayahnya, Idris Ahmad, ketika kedua-dua anak beranak itu menikmati juadah di kantin Angkasapuri. Hamidi menawarkan Ani menjadi artis syarikat rakamannya. Ini peluang keemasan biarpun pertandingan Bintang RTM belum selesai. Idris setuju Noraniza menjadi artis rakaman. Pada separuh akhir Bintang RTM 1985, Noraniza gagal lagi namun ia tidak menangis seperti ketika kegagalan 1983. Mungkin dia sudah dewasa. Tambahan pula, kehadiran Hamidi bagaikan ubat yang dicari selama ini.
 
===1983-1985: Pembabitan awal===
'''Noraniza Idris''' telah menyertai Bintang [[RTM]] pada tahun 1983 dan 1985 sebelum merakamkan lagu dalam album. Ketika menjalani rakaman peringkat awal Bintang RTM 1985, Hamidi Rashid, Pengurus Artis dan Reportaire Life Record pada masa itu, tertarik dengan kelunakan suara Noraniza Idris. Dia lalu mendekati Noraniza dan ayahnya, Idris Ahmad, ketika kedua-dua anak beranak itu menikmati juadah di kantin Angkasapuri. Hamidi menawarkan Ani menjadi artis syarikat rakamannya. Ini peluang keemasan biarpun pertandingan Bintang RTM belum selesai. Idris setuju Noraniza menjadi artis rakaman. Pada separuh akhir Bintang RTM 1985, Noraniza gagal lagi namun ia tidak menangis seperti ketika kegagalan 1983. Mungkin dia sudah dewasa. Tambahan pula, kehadiran Hamidi bagaikan ubat yang dicari selama ini.
 
===1985-1997: Melayu Deli, Mengemis Rindu, Lagu-lagu dari Filem, Kenangan Lama dan Ala Dondang===