S Waldy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
'''Waldemar Caerel Hunter''' (15 Disember 1919 – 1968), atau lebih terkenal sebagai '''S Waldy''', merupakan seorang pelakon pentas dan filem [[Indonesia]]
 
==Biografi==
Waldy dilahirkan di [[Blitar]], di [[Jawa]], pada 15 Disember 1919 dan merupakan salah seorang daripada empat belas anak yang dilahirkan oleh J. R. Hunter (juga dikenali sebagai Osman) dan L. W. Winterberg, yang berasal dari keturunan [[Inggeris]] dan [[Jerman]], masing-masing. Kedua-duanya adalah pelakon pentas dengan Sri Permata Opera, dan sering mengembara. Berminat dalam bidang teater, dia melarikan diri dari sekolah rendah di [[Yogyakarta]] untuk menyertai rombongan di Klaten, di bawah kepimpinan Djafar Wirjo.
 
Walaupun Waldy telah diambil sebagai porter, Wirjo mengajarnya teknik pentas juga. Ibu bapa Waldy akhirnya memutuskan untuk menyokong kerjayanya dan membantu dia belajar untuk memimpin kabaret. Dalam tahun 1930-an awal, Waldy menyertai pelbagai kumpulan-kumpulan, termasuk Faroka Opera dan Grand Nooran Opera. Beliau melawat Maritim Asia Tenggara, mencapai [[Siam]] dan Semenanjung [[Tanah Melayu]], dan seterusnya menapis kraf dengan input pelakon seperti Rd Ismail. Pada tahun 1938, Waldy cuba untuk menubuhkan kumpulan sendiri. Dinamakan Vaudeville, ia tidak berjaya dan cepat dilipat.
 
Pada tahun 1940, Waldy telah didatangi untuk berlakon dalam ''[[Zoebaida]]'' sebuah filem yang diarahkan oleh Njoo Cheong Seng untuk Oriental Film. Beliau menerima peranan, dan juga pernah berkhidmat sebagai penulis lagu untuk filem itu. Sepanjang tiga tahun akan datang dia telah mengambil pelbagai peranan filem untuk [[Star Film (syarikat Hindia Timur Belanda)|Star Film]], termasuk ''[[Ajah Berdosa]]'', ''[[Lintah Darat]]'', ''[[Tjioeng Wanara]]'' dan ''[[Pah Wongso Tersangka]]'' (semua 1941).
 
Selepas [[Pendudukan Hindia Timur Belanda oleh Jepun|pendudukan Jepun]] bermula pada Mac 1942, kebanyakan studio ditutup. Waldy berhijrah kembali ke pentas, menyertai Djawa Baru sebelum menubuhkan kumpulan sendiri, yang dibintangi oleh Dewi Mada. Menjelang pertengahan 1940-an beliau telah bertemu Sofia, seorang pelakon dengan rombongan [[Fifi Young]]; kedua-dua telah berkahwin pada tahun 1948.
 
Penerbitan filem di Hindia semula pada tahun 1948, di tengah-tengah [[Revolusi Nasional Indonesia]], konflik ketenteraan dan politik antara Republik yang baru mengisytiharkan Indonesia dan kembali kuasa-kuasa kolonial Belanda. Waldy dan Sofia menyertai Tan & Wong Bros dan membuat kemunculan pertama bersama-sama dalam ''[[Air Mata Mengalir di Tjitarum]]''; untuk filem ini, Waldy sekali lagi mengambil peranan penulis lagu. Ulama filem Ekky Imanjaya menulis bahawa Tan & Wong Bros cuba untuk tunai di atas kejayaan penjelmaan mereka sebelum ini, [[Tan's Film]]. Sofia telah diiklankan berdasarkan persamaan kepada pelakon Tan [[Roekiah]] dan Waldy melahirkan persamaan fizikal kepada suami Roekiah, pelawak [[Kartolo]].
 
Ini diikuti dengan beberapa filem lagi, termasuk ''[[Bengawan Solo (filem 1949)|Bengawan Solo]]'' (1949) dan ''Air Mata Pengantin'' (1952). Menjelang 1950-an Tirtonadi, Waldy telah mempunyai belakang peranan adegan, berkhidmat sebagai isnematografer. Pada tahun 1953, bermula dengan ''Musafir Kelana'', Tan & Wong meletakkan Waldy dalam menjaga anak mereka, Ardjuna Film, dan mula mengarahkan - walaupun sering mengambil peranan lakonan dalam filem-filem diarahkannya. Tahun yang paling aktif beliau adalah 1954 di mana beliau muncul dalam lima filem. Sebuah rencana 1955 dalam Doenia Filem mengkreditkan Waldy dengan penemuan beberapa bintang yang semakin meningkat, termasuk [[Elly Yunara|Elly Joenara]], Zainal Abidin, dan Sukarno M. Noor.
 
Waldy dan Sofia bercerai pada tahun 1964. Pelakon itu berkahwin semula dengan cepat, untuk WD Mochtar.Waldy berkahwin Elviana, yang mengambil namanya, menjadi Elviana Waldy. Beliau meninggal dunia empat tahun kemudian, pada tahun 1968.
 
==Filemografi==
Baris 16 ⟶ 31:
*''[[Bengawan Solo (filem 1949)|Bengawan Solo]]'' (1949)
*''Bantam'' (1950)
*''Pantai Bahagia'' (1950), assebagai R.M. Riyono
*''Terang Bulan'' (1950)
*''Tirtonadi'' (1950)