Javier Zanetti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Japan Football (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Aiman65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 34:
}}
 
'''Javier Adelmar Zanetti''' ({{IPA-es|xaˈβjeɾ saˈneti}}; lahir 10 Ogos 1973) merupakan bekas pemain bola sepak Argentina yang bermain di posisi pertahanan atau pemain tengah bertahan. Sepanjang kariernya, Zanetti banyak bermain untuk kelab [[Serie A]], [[Inter Milan|Internazionale]] dari tahun 1995 sehingga 2014 dan mula menjadi kapten pasukan itu dari tahun 1999. Beliau digelar ''"Il Capitano"'' yang bermaksud kapten. Beliau boleh bermain di posisi sayap kiri atau kanan dan juga bermain di posisi pertahanan. Selepas bersara, beliau menjadi naib presiden kelab Inter.
 
Zanetti bersama Inter menjuarai beberapa kejohanan berprestij antaranya lima trofi Serie A dan empat kejuaraan [[Coppa Italia]]. Di peringkat Eropah, Zanetti berjaya membantu Inter untuk menang dalam perlawanan ke-700nya, iaitu perlawanan akhir [[Liga Juara-Juara UEFA 2009-10|Liga Juara-Juara]] pada 2010. Kejayaan itu adalah bagi melengkapkan gelaran "treble" bagi Inter dan Inter menjadi kelab Itali pertama membuat rekod bersejarah itu. Pada peringkat antarabangsa, beliau telah memegang rekod pemain memiliki kaps terbanyak dalam pasukan [[Pasukan bola sepak kebangsaan Argentina|Argentina]]. Beliau bermainjuga beraksi dalam dua edisi [[Piala Dunia FIFA|Piala Dunia]] dan lima kejohanan [[Copa América]].
 
Beliau juga memegang rekod pemainpenampilan dari bukan Italiterbanyak untuk kelab Itali bermainyang palingberasal banyakdari negara luar Itali iaitu sebanyak 858 perlawanan rasmi. Beliau juga merupakan pemain bermainberaksi terbanyak dalam sejarah iaitu sebanyak 1123 perlawanan. Hanya [[Rogério Ceni]] (1200 perlawanan) dan [[Peter Shilton]] (1362 perlawanan) telah bermain banyak perlawanan.
 
{{FIFA 100}}