Sihir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 14:
 
== Kisah sihir dalam Quran ==
*Dalam Quran terdapat kisah dua malaikat [[Harut dan Marut]] ([[Surah Al-Baqarah]], ayat 102), yang diturunkanturun untuk menentang tukang-tukang sihir yang lumrahjahat pada zaman tersebut. Antara sihir yang diajar oleh Harut dan Marut kepada manusia adalah sihir yang boleh memisahkan antara suami dan isteri. Tujuan kedua-dua malaikat ini adalah untuk menunjukkan betapa sihir itu menuju ke jalan kekufuran. Sihir memisahkan suami dan isteri telah diturunkandiajarkan di negeri [[Babil]] sebagaimana ditemuiterdapat dalam beberapa mentera lama yang tertulis dalam [[bahasa Sumari]], iaitu bahasa kuno yang wujud beberapa abad sebelum masihi.<ref>Abdul Razak Naufal, ms. 78-81</ref>
 
*Setiap Nabi dikurniakan mukjizat yang merupakan lumrah di kalangan umatnya pada masa itu. [[Nabi Musa]] AS dikurniakan mukjizat untuk berlawan denganmenentang tukang-tukang sihir yang bekerja untuk Firaun semasa zaman baginda, yang pada masa itu adalah pemimpin dan ketua-ketua kaum, sebagaimana dikisahkan dalam [[Surah Taha]], ayat 63-69.
 
*Kisah mengenai takhta [[Ratu Balqis]] semasa zaman [[Nabi Sulaiman]] yang dapat dipindahkan menggunakan sihir dengan sekelip mata oleh sejenis jin seperti yang diceritakan dalam [[Surah An-Naml]], ayat 38-42.
*Rujukan mengenai sihir amat juga amat jelas dalam [[Surah Al-Falaq]] yang diturunkan setelah Nabi disihir oleh seorang Yahudi Arab.
 
*KisahRujukan mengenai takhtasihir [[Ratujuga Balqis]]amat semasajelas zamandalam [[NabiSurah SulaimanAl-Falaq]] yang dapatditurunkan dipindahkansetelah sekelipNabi matadisihir oleh seorang manusiaYahudi seperti yang diceritakan dalam [[Surah An-Naml]], ayat 38-42Arab.
 
==Kedudukan sihir dalam Islam==