Islam di Thailand: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dekoelie (bincang | sumb.)
Dekoelie (bincang | sumb.)
Baris 51:
{{anchor|Chularatchamontri}}<!-- [[Chularatchamontri]] redirects here-->'''Chularatchamontri''' (จุฬาราชมนตรี) merupakan gelaran untuk [[Sheikhul Islam]] atau Mufti di Thailand. Gelaran ini pertama kali digunakan dalam [[Kerajaan Ayutthaya]] apabila Raja [[Songtham]] (1611–1628) melantik Sheikh Ahmad untuk menyandangi jawatan ini. Menurut undang-undang di negara itu, ''Chularatchamontri'' dilantik oleh Raja atas nasihat Perdana Menteri. Beliau mempunyai kuasa atas segala urusan yang berkaitan dengan agama Islam di negara itu dan juga menjadi penasihat kepada kerajaan dan badan-badan pemerintah. Sheikhul Islam Thailand yang terkini ialah Aziz Phitakkumpon (อาซิส พิทักษ์คุมพล) <ref>[http://www.skthai.org/index.php?art=581320&mo=3 Pejabat Sheikhul Islam Thailand]</ref>
 
Negara itu juga mempunyai sebuah majlis agama Islam atau '''Central Islamic Council of Thailand''' (คณะกรรมการกลางอิสลามแห่งประเทศไทย) oratau '''CICOT''' (กอท.), yang diterajui oleh lima orang anggotaahli yang dilantik oleh Raja. ''Chularatchamontri'' atau Sheikhul Islam mengetuai majlis ini. Antara peranan majlis ini termasuk menasihati kerajaan dalam hal ehwal agama Islam, mengeluarkan sijil produk makanan halal, menguruskan hal ehwal ibadah haji dan umrah dan memantau pembangunan masjid dan madrasah di negara itu.
 
Thailand mempunyai beberapa ratus madrasah yang menawarkan pendidikan di peringkat sekolah rendah dan menengah. Selain itu, terdapat juga institusi kewangan Islam seperti [[Islamic Bank of Thailand]].