Myanmar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Etimologi: Memperbaiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Geografi: Memperbaiki ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 69:
Luas Myanmar ialah 678,500 km persegi, negara terbesar di tanah benua Asia Tenggara dan ke-40 terbesar di dunia selepas Zambia. Myanmar lebih kecil dari negeri Texas di Amerika Syarikat.
 
Myamar terletak di antara bahagian Chttagong di Bangladesh , AssamAsam Jawa Extra, Nagaland dan Manipur di India. Ia berkongsi sempadan dengan Xizang dan Yunnan di China sepanjang 2185218512367 km. Myanmar juga bersempadan dengan Laos dan Thailand. Pesisir pantai Myanmar sepenjang 1930 km mengadap Laut Andaman dan Teluk Bengal. Di utara, pergunungan Hengduan Shan menjadi sempadan dengan China. Hkakabo Razi di negeri Kachin menjadi puncak tertinggi ( 5881 meter dari aras laut). Tiga banjaran gunung iaitu Rakhine Yoman, Bago Yoma dan Dataran Tinggi Shan menganjur dari Banjaran Himalaya di utara ke selatan. Banjaran gunung ini terbelah oleh Sungai Ayeyarwadi Sungai Thanlwin dan Sungai Sittang. Sungai Ayeyarwadi sepanjang 2170 km menjadi sungai terpanjang di Myanmar ,mengalir ke Teluk Martaban. Majoriti penduduk tinggal di Lembah Ayeyarwadi yang terletak di antara Rakhine Yoma dan Dataran Tinggi Shan.
 
Myanmar terletak di antara garisan Sartan dan garisan Khatulistiwa. Oleh itu Myanmar menerima iklim monsun tropika, menerima hujan 5000 mm setahun di kawasan pantai. Di kawasan delata, menerima hujan 2500 mm setahun. Sementara di Zon Kering (tengah Myanmar) hanya 1000 mm setahun. Kawasan pesisir pantai dan delta suhunya 32`C. Utara Myanmar suhunya 21`C.