Niat baik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 25 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q155736
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
''Rencana ini mengenai konsep niat baik. Untuk polisi rasmi Wikipedia mengenai niat baik, silalah rujuk [[Wikipedia:Anggaplah niat baik]]
 
<nowiki>{{</nowiki>[[Templat:BM|BM]]<nowiki>}}</nowiki>
'''Niat baik''', atau dalam [[bahasa Latin]]nya '''''bona fides''''', adalah [[keadaan mental]] dan [[keadaan moral|moral]] ke[[amanah]]an dan [[kepercayaan]] terhadap ke[[benar]]an atau ke[[salah]]an suatu [[usul]], atau badan [[pendapat]], atau kejujuran atau kekurangan dalam suatu tindakan [[kelakuan]], walaupun kepercayaan berkenaan secara objektifnya tidak didasari. Konsep ini penting dalam [[undang-undang]].
 
'''Niat baik''', atau dalam [[bahasa Latin]]nya '''''bona fides''''', adalahialah [[keadaan mental]] dan [[keadaan moral|moral]] ke[[amanah]]an dan [[kepercayaan]] terhadap ke[[benar]]an atau ke[[salah]]an suatu [[usul]], atau badan [[pendapat]], atau kejujuran atau kekurangan dalam suatu tindakan [[kelakuan]], walaupun kepercayaan berkenaan secara objektifnya tidak didasari. Konsep ini penting dalam [[undang-undang]].
Seseorang yang bertindak dalam niat baik menurut [[perundangan positivisme]] (atau sesetengah cabang [[undang-undang semulajadi]]) dikatakan telah melakukan kesalahan tidak sengaja, dan sejurusnya diputuskan sebagai tidak perlu [[rasa bersalah]]. Timbangan ini sentiasa diaplikasi untuk menentukan setakat mana hak atau tanggungjawab yang bermaharajalela dalam pelbagai perhubungan antara manusia, seperti [[kontrak]] (common law) dan [[undang-undang tanggungjawab]] (sistem perundangan sivil). Pada hakikatnya, niat baik telah dikenalpasti sebagai ciri penting suatu kontrak, dan pihak-pihak dianggap mesti melakukan dengan niat baik tanggungjawab mereka dibawahnya.
 
Seseorang yang bertindak dalam niat baik menurut [[perundangan positivisme]] (atau sesetengah cabang [[undang-undang semulajadisemula jadi]]) dikatakan telah melakukan kesalahan tidak sengaja, dan sejurusnya diputuskan sebagai tidak perlu [[rasa bersalah]]. Timbangan ini sentiasa diaplikasidiamalkan untuk menentukan setakat mana hak atau tanggungjawab yang bermaharajalela dalam pelbagai perhubungan antara manusia, seperti [[kontrak]] (common law) dan [[undang-undang tanggungjawab]] (sistem perundangan sivil). Pada hakikatnya, niat baik telah dikenalpastidikenal pasti sebagai ciri penting suatu kontrak, dan pihak-pihak dianggap mesti melakukan dengan niat baik tanggungjawab mereka dibawahnya.
Dalam hal [[preskripsi]], niat baik dianggap sebagai keperluan yang tidak boleh diketepikan mengenai persoalan mendapat wilayah atau membebaskan diri daripada suatu bebanan. Juga, dalam pemutusan [[tugas]] yang tertanggungjawab atas seorang yang dirinya mendapat [[harta]] seorang lain, pengetahuan diambil mengenai niat baik dimana perbicaraan mula dan selesai.
 
Dalam hal [[preskripsi]], niat baik dianggap sebagai keperluan yang tidak boleh diketepikan mengenai persoalan mendapat wilayah atau membebaskan diri daripada suatu bebanan. JugaTambahan pula, dalam pemutusan [[tugas]] yang tertanggungjawab atas seorang yang dirinya mendapat [[harta]] seorang lain, pengetahuan diambil mengenai niat baik dimanabila mana perbicaraan mula dan selesai.
Sebagai kebebasan kontrak positif, [[prinsip]] ini bermakna bahawa perbentukan suatu contrak dan pilihan istilah adalah hasil [[kehendak bebas]] pihak-pihak terlibat. Kebebasan kontrak mengakui persaingan antara [[pihak kontrak]] sendiri berkenaan syarat-syarat kontrak, tetapi harga penguatkuasaan semula pendikarian dan inisiatif yang sebalik apa-apa persaingan, tidak mutlak.
 
Sebagai kebebasan kontrak positif, [[prinsip]] ini bermakna bahawa perbentukanpembentukan suatu contrak dan pilihan istilah adalahialah hasil [[kehendak bebas]] pihak-pihak terlibat. Kebebasan kontrak mengakui persaingan antara [[pihak kontrak]] sendiri berkenaan syarat-syarat kontrak, tetapi harga penguatkuasaan semula pendikarian dan inisiatif yang sebalik apa-apa persaingan, tidak mutlak.
Tetapi, penting untuk dipertunjukkan bahawa konsep niat baik tidak wujud dibawah Common Law Inggeris. Tidak seperti kebanyakan negara Eropah lain, Common Law Inggeris (dibawah hala tuju House of Lords) telah, banyak kali, memutuskan bahawa konsep ini tidak perlu dipakai.
 
Tetapi, penting untuk dipertunjukkan bahawa konsep niat baik tidak wujud dibawahdi bawah Common Law Inggeris. Tidak seperti kebanyakan negara Eropah lain, Common Law Inggeris (dibawah hala tuju House of Lords) telah, banyak kali, memutuskan bahawa konsep ini tidak perlu dipakai.
 
[[Kategori:Istilah perundangan]]