Negaraku: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
Lagu rasmi negeri Perak "Allah Lanjutkan Usia Sultan" ini telah dipilih menjadi lagu kebangsaan [[Malaysia|Persekutuan Tanah Melayu]] oleh jemaah hakim yang diketuai oleh [[YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]] pada 5 Ogos 1957. Upacara pemilihan lagu kebangsaan ini berlangsung di Dewan Polis Depoh, [[Kuala Lumpur]].
 
Sebanyak 4 buah lagu telah diperdengarkan oleh Pasukan [[Pancaragam Polis Diraja]]. Lagu [[Allah Lanjutkan Usia Sultan]] telah terpilih. Keputusan jemaah hakim ini kemudian telah dikemukakan kepada Majlis Raja-raja Melayu. Setelah dipersetujui, kerajaan telah mengeluarkan tawaran RM1,000 kepada pengubah untuk mencipta seni katanya. Tawaran ini telah dimenangi oleh Encik Saiful Bahri dan lagu kebangsaan 'Negaraku' gubahan beliau terdapat dalam 3 versi.
 
Setelah dipersetujui, kerajaan telah mengeluarkan tawaran RM1,000 kepada pengubah untuk mencipta seni katanya. Tawaran ini telah dimenangi oleh Encik [[Saiful Bahri]] dan lagu kebangsaan 'Negaraku' gubahan beliau terdapat dalam 3 versi.
 
Lagu Negaraku telah ditukar rentak kepada rentak yang lebih rancak oleh [[Mahathir bin Mohamad|Tun Dr. Mahathir bin Mohamad]], Perdana Menteri [[Malaysia]] ke-4. Lagu Negaraku berentak baru dipersembahkan buat kali pertama pada sambutan Ambang Merdeka di [[Dataran Merdeka]] tengah malam [[30 Ogos]] [[2003]].